Jeep Grand Cherokee z USA
Jeep Grand Cherokee to amerykański SUV, który zyskał sporą rzeszę sympatyków nad Wisłą. Największą popularnością cieszyła się druga generacja, którą możemy już zaliczyć do youngtimerów. Jeżeli interesuje cię Jeep z USA, warto poznać poszczególne generacje tego modelu, który na przełomie wieków był w Polsce synonimem luksusu i prestiżu.
Luksusowy youngtimer lub wyprawowy klasyk
Pierwsze dwie generacje Jeepa Grand Cherokee możemy z powodzeniem nazwać youngtimerami. Różnią się one od nowszych tym, że odpowiednio utrzymane mogą stanowić lokatę kapitału albo stanowić bazę do dalszych przeróbek z myślą o ostrzejszej jeździe w terenie.
Jeep Grand Cherokee - I generacja (ZJ)
Pierwsza generacja modelu Grand Cherokee zadebiutowała w 1992 r. i była następcą modelu Grand Wagoneer, którego miłośnicy motoryzacji kojarzą przede wszystkim z ozdobnymi, drewnianymi okleinami drzwi. Samochód oferowano z rzędowym silnikiem 4.0, a także z 5.2 V8 i 5.9 V8. W sprzedaży był również wariant z silnikiem wysokoprężnym 2.5 TD.
Topową wersją wyposażenia był Jeep Grand Cherokee Limited, który miał m.in. skórzaną tapicerkę, podgrzewane lusterka, elektrycznie regulowane siedzenia z przodu, a nawet system bezkluczykowy i cyfrowy wyświetlacz z kompasem. W 1996 r. na liście wyposażenia pojawiło się też podgrzewanie siedzeń.
Jeep Grand Cherokee - II generacja (WJ)
Jeep Grand Cherokee typoszeregu WJ, który był produkowany w latach 1999-2004 stał się w Polsce, na przełomie wieków symbolem prestiżu, a po wielu latach nadal chętnie sięgają po niego miłośnicy terenowych wypraw. Na liście wyposażenia dodatkowego znalazł się m.in. automatyczny napęd na 4 koła – QuadraDrive. Ciekawostką jest fakt, że koncern Daimler Chrysler współpracował z Porsche, żeby wzmocnić konstrukcję samochodu. Ponad 70 proc. podwozia jest stworzone ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Zapewne dlatego Jeep Grand Cherokee WJ jest tak pożądany w off-roadowym światku.
Jeep Grand Cherokee nowej ery
Wejście w XXI wiek oznaczało spore zmiany, które zapoczątkował Jeep Grand Cherokee WK. Po cenach na rynku wtórnym widać, że nie jest zbyt pożądany, dlatego nie warto sprowadzać tego auta z USA i bardziej opłaca się zapoznać z ofertami w krajowych serwisach ogłoszeniowych. Oczywiście, są tacy, którzy używają go jako samochodu wyprawowego, jednak prawdziwy blask modelowi przywrócił Jeep Grand Cherokee WK2.
Jeep Grand Cherokee - IV generacja (WK2)
Jeep Grand Cherokee WK2 nie bez przyczyny był postarany na 200 proc. Chrysler chciał tym modelem pokazać, że potrafi produkować samochody i warto udzielić koncernowi pożyczki federalnej. Co ciekawe, platforma zbudowana dla tego modelu posłużyła też za bazę do budowy Mercedesa GLE W166 oraz ML.
W 2016 r. przeprowadzono pierwszy lifting. Polegał na dodaniu systemu Start&Stop w silnikach V6, wprowadzeniu nowej dźwigni zmiany biegów i nowy zestaw wskaźników. W 2017 r. wprowadzono kolejne zmiany. Tym razem przeprojektowano atrapę chłodnicy i zmieniono kształt reflektorów.
W tej generacji znów pojawił się Jeep Grand Cherokee SRT 8, który ma silnik V8 Hemi o pojemności 6.4 l. Maksymalna moc silnika wynosi 470 KM, a więc o 50 KM więcej niż w przypadku tego wariantu z typoszeregu WK.
Nie jest to jednak najmocniejsza wersja. Ten tytuł dzierży Jeep Grand Cherokee Trackhawk z silnikiem 6.2 V8, który jest doładowany kompresorem. Maksymalna moc tego samochodu to aż 707 KM. Maksymalna prędkość wynosi 290 km/h. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje mu zaledwie 3,7 s. Jest też tryb Launch Control, który pozwala na atomowy start. We wnętrzu zastosowano wyświetlacz 7" zamiast tradycyjnych wskaźników, a także osobny wyświetlacz 8,4" z Trackhawk Performance Pages, gdzie można monitorować osiągi auta. Jest też drugi wyświetlacz o takich samych rozmiarach, który służy do obsługi multimediów i jest kompatybilny z Apple CarPlay oraz Android Auto. Samochód jest obniżony o 25 mm w porównaniu z SRT-8.
Jeep Grand Cherokee - V generacja (WL)
W 2021 r. pojawiła się nowa generacja Jeepa Grand Cherokee, która ma oznaczenie WL. To jednocześnie pierwszy Grand Cherokee zbudowany po połączeniu z Fiatem. Najpierw do salonów wjechała wersja zbudowana na bazie Alfy Romeo Stelvio, która ma długość 5,2 m i 3 rzędy siedzeń. W tym samym roku dołączyła też krótsza, standardowa wersja, która ma 2 rzędy foteli. Sylwetka samochodu jest bardziej agresywna niż dotychczas.
Samochód ma 3 różne wersje napędu na 4 koła – Quadra-Trac I, Quadra-Trac II i Quadra-Trac II z elektroszperą. W zależności od wersji i preferencji klienta, w konsoli środkowej znajduje się ekran o przekątnej 8,4" lub 10,1", który ma wgrany system UConnect 5 od Fiata. Dodano m.in. obsługę poleceń głosowych, żeby nie odrywać rąk od kierownicy.
Do gamy napędów dołączyła hybryda o oznaczeniu 4xe. To hybryda plug-in, a więc można ją ładować na stacji ładowania lub z domowego gniazdka elektrycznego. Zasięg wynosi 40 km. Bateria jest dodatkowo zabezpieczona przed zachlapaniem oraz uderzeniami, żeby można było swobodnie korzystać z auta w terenie. Łączna moc napędu wynosi 375 KM. Silnik benzynowy to jednostka o pojemności 2.0 l z turbodoładowaniem. Auto występuje w wersji podstawowej, Anniversary Edition, Trailhawk, Overland, Summit i Summit Reserve. W tych dwóch ostatnich ma m.in. pneumatyczne zawieszenie Quadra-Lift.
Jeep Grand Cherokee z USA - czy warto?
W przypadku starszych generacji Jeep Grand Cherokee może być dobrą inwestycją lub bazą do dalszych przeróbek. Zakup nowszych modeli jest opłacalny ze względu na dobry kurs dolara i większą niż w Europie liczbę dostępnych egzemplarzy. Dotyczy to w szczególności mocniejszych i bogato wyposażonych wariantów.
Jeep Grand Cherokee tylko z Bryki z Ameryki
Żeby spełnić swoje motoryzacyjne marzenia o aucie z USA, warto postawić na sprawdzonego partnera, a własnie takim jest firma Bryki z Ameryki. Od lat wyszukujemy, licytujemy i sprowadzamy do Polski samochody dla naszych klientów. Stawiamy przede wszystkim na transparentność i bezpieczeństwo. Dzięki zdobytemu doświadczeniu możemy już na pierwszym spotkaniu powiedzieć ci, jaki będzie przybliżony koszt importu auta z USA.
Usługi Bryki z Ameryki obejmują:
- wyszukanie samochodu;
- udział w licytacji;
- transport do portu na terenie USA;
- organizację frachtu do Europy z możliwością wykupienia dodatkowego ubezpieczenia;
- transport auta z portu w Europie pod wskazany adres;
- pomoc w formalnościach i opłatach celno-skarbowych;
- pomoc w przygotowaniu samochodu do rejestracji w Polsce.
Zadzwoń lub napisz, umów się na spotkanie z nami i porozmawiajmy o twoim wymarzonym Jeepie Grand Cherokee z USA!