Jeep Wrangler z USA
Jeżeli szukasz auta z USA, które świetnie sprawdzi się w terenie, a na dodatek jest jedną z ikon motoryzacji, to musi nim być Jeep Wrangler. Wymiary dwudrzwiowych wersji tego samochodu sprawiają, że wjedzie on niemal wszędzie. Z czasem nie zabrakło też nieco większych odmian, którymi również można wybrać się na wyprawę, ale jednocześnie mogą służyć jako rodzinne auto do codziennej jazdy. Z kolei dobrze utrzymane egzemplarze pierwszych generacji mają już status aut kolekcjonerskich.
Jeep Wrangler – I generacja (YJ)
Pierwsza generacja modelu Wrangler powstawała jeszcze w momencie, kiedy marka Jeep należała do Renault. Opracowywało ją AMC, a zadebiutowała już pod rządami Chryslera. Produkcja w USA trwała do 1995 r., ale np. w Iranie zakończono ją dopiero w 2001 r. W świadomości Polaków auto zaistniało m.in. dzięki serialowi „McGyver” oraz filmowi „Młode wilki”.
Auto występuje z silnikami rzędowymi 2.5, 4.0 oraz 4.2, które są łączone z automatyczną lub manualną skrzynią biegów. Powstawało tylko w wersjach dwudrzwiowych, które obejmowały m.in. wariant ze zdejmowanym dachem. Łącznie sprzedano ponad 685 tys. sztuk tej generacji.
Warto rozejrzeć się za specjalnymi wersjami wyposażenia. Pierwsza z nich to Wrangler Islander. Pojazd ma m.in. powiększony zbiornik paliwa, nowy wzór felg, konsolę środkową z uchwytami na kubki, szare wnętrze, wyróżniające się kolory, a progi są pomalowane w kolorze nadwozia. Ta opcja była oferowana w latach 1988-1993. Druga to model Renegade, który ma m.in. silnik 4.0, specjalny wzór felg, gazowe amortyzatory do jazdy w terenie, wspomaganie kierownicy, skórzaną kierownicę, powiększony zbiornik paliwa o pojemności 20 galonów, oświetlenie pod maską i inne dodatki.
Jeep Wrangler - II generacja (TJ)
Druga generacja wprowadziła zmiany konstrukcyjne w zawieszeniu. Dotychczas było piórowe, ale zostało zastąpione przez tradycyjne połączenie amortyzatorów i sprężyn. Bazowało na tym z modelu Grand Cherokee. Auto oferowano z silnikami 2.4, 2.5 i 4.0. Produkcja tej generacji trwała od 1996 do 2006 r.
W 1998 r. pojemność standardowego zbiornika paliwa zwiększono do 19 galonów. W 2003 r. metalowe lusterka zostały zastąpione lusterkami z tworzywa sztucznego, a 3-biegowa skrzynia została zastąpiona 4-biegową z nadbiegiem.
W 2004 r. do oferty weszła wersja Unlimited, która ma dłuższy rozstaw osi, a więc jest wygodniejsza dla pasażerów podróżujących z tyłu. W roku modelowym 2005 pojawił się Wrangle Rubicon Unlimited, w którym zamontowano osie Dana 44, 6-biegową skrzynię manualną i opony Goodyear MT/R. Były również specjalne wersje limitowane – 60th Anniversary Edition i 65th Anniversary Edition, Tomb Raider Edition czy Willys Edition.
Jeep Wrangler - III generacja (JK)
W 2006 r. pojawił się zupełnie nowy Wrangler, który został zaprojektowany od podstaw pod rządami koncernu DaimlerChrysler. Auto oferowano w nadwoziach 2-drzwiowym i 4-drzwiowym i produkowano w latach 2007-2018. Pod maskę trafiły silniki 2.8 diesel, 3.6 V6 i 3.8 V6. To pierwsza generacja modelu Wrangler z silnikiem w układzie V. To także pierwsza generacja, która miała 4 drzwi, dzięki czemu trafiła do szerszego grona odbiorców.
Na pokładzie pojawił się bogaty pakiet elektroniki, który obejmował ABS i kontrolę trakcji zestrojone pod jazdę w terenie, system kontroli stabilizacji, a także elektronicznie rozłączane drążki stabilizatorów oraz elektroszpera.
W 2009 r. do wyposażenia dodano system wspomagania ruszania na wzniesieniu. W 2010 r. pojawił się system multimedialny z UConnect. W 2011 r. odświeżono wnętrze auta, dodając nową kierownicę z obsługą multimediów oraz nawigację Garmin. W 2012 r. pod maskę trafił nowy silnik 3.6 V6 Pentastar, który ma moc 285 KM i jest bardziej ekonomiczny. W 2013 r. zmieniono sposób składania tylnych siedzeń i od tego roku można to zrobić za pomocą jednej ręki. W 2014 r. w modelach Sport do listy wyposażenia dodatkowego dodano dotykowy ekran 6,5". W 2015 r. zamontowano nowy system audio marki Alpine.
Jeep Wrangler - IV generacja (JL)
Najnowsza generacja modelu Wrangler jest produkowana od 2017 r. Do gamy silników dołączyły napędy hybrydowe oraz silnik 6.4 HEMI V8. Podstawowy motor to turbodoładowany silnik 2.0 z 8-biegową skrzynią automatyczną. W 2021 r. pojawiła się pierwsza hybryda plug-in o oznaczeniu 4xe. Zasięg napędu elektrycznego wynosi do 34 km według normy EPA. Silnik V8 jest dostępny od 2021 r. w wariancie Rubicon. Pomimo tych wszystkich nowości, samochód zachował swój klasyczny wygląd oraz tożsamość.
Nowa generacja modelu Wrangler jest też bezpieczniejsza. Wzmocniono słupki B dla zmniejszenia efektów uderzeń bocznych. Na liście wyposażenia standardowego pojawiły się boczne poduszki powietrzne. Koło zapasowe umieszczono nieco niżej, żeby zapewnić kierowcy lepszą widoczność tego, co dzieje się z tyłu pojazdu. Elektroniczne systemy bezpieczeństwa znalazły się w jednym pakiecie o nazwie Active Safety.
We wnętrzu pojawiły się systemy multimedialne z ekranami dotykowymi 5", 7" i 8,4". Wielkość ekranu zależy od wersji wyposażenia. Dodano też gniazdo 115 V AC oraz gniazda USB. Wnętrze jest inspirowane pierwszą generacją modelu Wrangler.
Jeep Wrangler z USA – czy warto?
Stany Zjednoczone to oczywiście najlepsze miejsce do poszukiwań wymarzonego samochodu marki Jeep. Oprócz standardowych wersji warto rozejrzeć się za specjalnymi edycjami, które mają status aut kolekcjonerskich. Wszystko zależy od tego, czy chcesz używać samochodu na co dzień, czy ma służyć jako baza do projektu off-road, czy może być lokatą kapitału lub samochodem na weekendowe przejażdżki. Niezależnie od potrzeb, na rynku amerykańskim znajdziesz to, czego szukasz i zapłacisz za to mniej niż w Europie.
Jeep Wrangler z USA – tylko z Bryki z Ameryki
Jeżeli marzy ci się Jeep z USA, jesteśmy po to, by te marzenia spełnić. Firma Bryki z Ameryki od lat specjalizuje się w imporcie aut ze Stanów Zjednoczonych. Doskonale wiemy, gdzie szukać samochodów, żeby znaleźć egzemplarze z pewną i szczegółową historią. Z nami znajdziesz idealne auto, odpowiednio dopasowane do twoich potrzeb.
Zakres usług obejmuje:
- wyszukiwanie pasujących ofert;
- udział w licytacji;
- transport auta do portu w USA i wysyłka do Europy;
- możliwość wykupienia dodatkowego ubezpieczenia frachtu;
- pomoc w formalnościach i przy opłatach celno-skarbowych;
- transport auta do miejsca docelowego;
- pomoc w przygotowaniu do rejestracji w Polsce.