Stare BMW z USA - które klasyki warto sprowadzać i dlaczego?

Opublikowano:
22.5.2025

Klasyczne modele BMW są cenione przez europejskich kolekcjonerów ze względu na amerykańską kulturę dbania o klasyki, a także fakt, że za oceanem łatwiej kupić wersję, która w Europie jest już rzadkością. Dzięki panującemu w wielu stanach suchemu klimatowi auta z reguły są w dobrym stanie technicznym oraz blacharsko-lakierniczym. Podpowiemy Ci, na które klasyczne BMW z USA warto zwrócić uwagę.

Samochody BMW od dekad są przez wielu uważane za jeden ze wzorów dla projektantów aut sportowych. Choć to Europa bardziej kojarzy nam się z BMW, stare modele często lepiej kupić w Stanach Zjednoczonych. Klasyki niemieckiej marki łączą rewolucyjne jak na swoje czasy rozwiązania techniczne z atrakcyjnym, ponadczasowym wyglądem. W niektórych przypadkach można też liczyć na dodatkowy bonus w postaci zwolnienia z opłat celnych i podatku VAT. Które modele warto sprowadzić? Jak to zrobić? Na co patrzeć przy zakupie? Zaraz poznasz odpowiedzi na te pytania.

Stare BMW z USA - modele godne uwagi

BMW 2002 - sportowa ikona

Zaczniemy od modelu 2002, który na zawsze ugruntował image marki BMW. Klasyk z lat 1968-1976 łączy nadwozie modelu 1600 z silnikiem 2.0. Konstrukcja jest ceniona za prostotę, lekkość i doskonałe właściwości jezdne. W 1973 r. BMW zawiesiło poprzeczkę jeszcze wyżej, pokazując model 2002 w wersji z turbosprężarką. Był to pierwszy w Europie samochód z turbodoładowaniem. Model ten jest bardzo pożądany przez kolekcjonerów.

W wersji wolnossącej silnik 2.0 ma moc 100 KM, a w wersji Turbo - 170 KM. Do wyboru były skrzynie manualne z 4 lub 5 biegami oraz 3-biegowy automat. W wariancie Turbo auto osiągało prędkość 100 km/h w czasie ok. 7 s. Wyprodukowano ponad 339 tys. egzemplarzy modelu 2002, w tym zaledwie 1672 w wersji Turbo.

Auta najlepiej szukać w Kalifornii i Arizonie, gdzie panuje suchy klimat, który sprawia, że karoseria skutecznie odpiera ataki rdzy. Przy zakupie auta należy zwrócić uwagę na jego ogólny stan techniczny. Model 2002 nie miał żadnych typowych dla siebie usterek.

BMW E9 3.0 CS - elegancja i osiągi

BMW E9 to coupe produkowane w latach 1968-1975, ale my skupimy się na wariancie 3.0 CS, który powstawał w latach 1971-1975. Auto występowało w kilku wariantach. Model o oznaczeniu CS miał gaźniki, CSi to oznaczenie samochodu z wtryskiem paliwa, a CSL było lżejszą wersją homologacyjną. BMW 3.0 CSL z charakterystycznym skrzydłem na klapie bagażnika zdobyło aż 6 tytułów w serii European Touring Car Championship.

BMW 3.0 CS ma silnik o oznaczeniu M30 i w wersji z gaźnikiem generuje on moc 180 KM, a w przypadku modelu z wtryskiem - 200 KM. Do wyboru były skrzynia biegów manualna z 4 przełożeniami lub 3-biegowy automat. Auto miało podobne osiągi do BMW 2002 Turbo. Wyprodukowano 11 tys. egzemplarzy modelu CS i zaledwie 1265 sztuk wersji CSL.

W przypadku tego BMW klasyk z USA to nie tylko auto, które będzie cieszyć właściciela, ale również doskonała lokata kapitału. Ważne, żeby samochód był w dobrym stanie technicznym i blacharsko-lakierniczym. Dlatego należy zwrócić uwagę na to, czy silnik był regularnie serwisowany i z jakiego stanu pochodzi dany egzemplarz. Najlepiej wybierać te o suchym klimacie.

BMW E24 - prawdziwy klasyczny grand tourer

Pierwsze BMW serii 6 było produkowane w latach 1976-1989 i pomimo dużej popularności producent kazał czekać na drugą generację aż do 2003 r. Klasyczne BMW E24 łączyło osiągi, elegancję i komfort. Auto dzieliło wiele elementów konstrukcyjnych z BMW serii 5. Producent chciał zbudować coś bardziej przyjaznego niż E9 i 2002, co mieli docenić użytkownicy, którzy oczekiwali nie tylko mocy, ale również komfortu.

W USA sprzedawano modele o oznaczeniu 630 CSi (176 KM), 633 CSi (od 174 do 181 KM, w zależności od rocznika), 635 CSi (od 182 do 208 KM) oraz M6 (256 KM), które było odpowiednikiem europejskiego M635CSi, ale miało zmniejszoną moc w stosunku do wariantu sprzedawanego na naszym kontynencie. Wyprodukowano łącznie 86 216 sztuk, w tym 5855 egzemplarzy M635CSi/M6. Powstało też 50 egzemplarzy w specyfikacji wyścigowej.

Kupując BMW E24 z USA warto zwrócić uwagę na modele z silnikiem M30 (628 CSi - 635 CSi), ponieważ ma on opinię trwałego. Zwróć szczególną uwagę na sprawność elektryki. Niektóre egzemplarze mogą mieć europejskie zderzaki, co dodatkowo podnosi ich wartość. Auta z USA mają większe zderzaki ze względu na ówczesne federalne przepisy bezpieczeństwa.

BMW E30 M3 - narodziny legendy

W przypadku BMW M3 stare egzemplarze tylko zyskują na wartości, bo z czasem znaczek M uległ dewaluacji, odkąd BMW postanowiło zwiększyć sprzedaż swoich najmocniejszych modeli. BMW M3 E30 było pierwszym M3 w historii i jest bardzo pożądane przez kolekcjonerów. Samochód stał się jedną z ikon motorsportu, wygrywając 5 razy 24-godzinny wyścig na torze Nürburgring oraz 4 razy Spa 24 Hours. Powstały też specjalne edycje Evolution II oraz Sport Evolution. Auto bazuje na nadwoziu E30, które zostało poszerzone i wzbogacone o dodatkowe elementy aerodynamiczne.

Pierwsza generacja M3 powstawała w latach 1986-1991. Wersja na rynek USA miała silnik 2.3 o mocy 192 KM. Skrzynia biegów to 5-biegowy manual, zestrojony inaczej niż w wersjach europejskich, ze skróconym ostatnim przełożeniem. Warto wiedzieć, że żaden z modeli o oznaczeniu Evolution nie był oficjalnie sprzedawany w USA, co nie oznacza, że nie da się ich tam znaleźć za sprawą prywatnego importu.

W trakcie całego okresu produkcji powstało 17 970 egzemplarzy BMW M3 E30, ale tylko 5300 sztuk trafiło do USA. Ceny aut są porównywalne do europejskich. Przy zakupie należy zwrócić uwagę na nadkola, progi i podłogę w okolicach tylnej osi. Warto upewnić się, że rozrząd był regularnie serwisowany, bo wszelkie naprawy mogą być kosztowne.

BMW E28 M5 - moc luksusu

BMW M5 to pierwszy sportowy sedan w historii niemieckiej marki. Model ten jest o tyle wyjątkowy, że zamontowany w nim silnik pochodził z modelu M1. Silnik M88/3 montowano też w BMW M6. W wersji amerykańskiej samochód dysponował mocą 256 KM, ponieważ federalne przepisy wymagały stosowania katalizatora. Ze Stanami Zjednoczonymi wiąże się tu ciekawa historia, ponieważ produkcja przekroczyła pierwotne założenia, amerykańscy właściciele wytoczyli producentowi proces. W 1993 r. zawarto ugodę, na mocy której każdy otrzymał voucher 4 tys. dolarów.

Samochód był produkowany w wersji sedan oraz kombi (Touring). W przypadku modelu BMW M5 stare egzemplarze są wysoko cenione przez kolekcjonerów ze względu na swoją rzadkość. Powstało zaledwie 2241 sztuk w nadwoziu sedan i tylko 891 w nadwoziu kombi. Sprzedaż w USA wynosiła 1340 sztuk i był to wynik lepszy od europejskiego, gdzie auto znalazło 775 nabywców.

Przy zakupie należy zwrócić szczególną uwagę na ogólny stan zawieszenia oraz historię serwisową silnika. Słabym punktem może być układ paliwowy. Choć egzemplarze z suchych stanów będą pozbawione problemów z korozją, to skórzana tapicerka może być w kiepskim stanie.

BMW Z3 - ponadczasowy roadster

BMW Z3 to godnie starzejący się roadster, który nadal przykuwa wzrok, gdziekolwiek się pojawi. Choć auto jest dość popularne na rynku wtórnym, to zadbane egzemplarze z udokumentowaną historią już dawno poszły w cenę. Ciekawostką jest fakt, że auto produkowano w USA i jest to pierwszy model BMW, który powstawał poza granicami Niemiec. Szczególną uwagę warto zwrócić na wersje M3 Roadster i M3 Coupe, które mają silnik od BMW M3 E36. Auto produkowano w latach 1996-2002.

BMW Z3 miało bogatą gamę silników. Standardowe wersje miały jednostki od 1.8 o mocy 118 KM do 3.0 o mocy 231 KM. Wersja Z3M w specyfikacji amerykańskiej miała moc 243 KM w latach 1997-2000 oraz 320 KM w latach 2001-2002. Modele coupe, choć uchodzą za mniej urodziwe, to ze względu na swoją rzadkość cieszą się większą popularnością wśród kolekcjonerów.

W całym okresie produkcji powstało 297 088 egzemplarzy modelu Z3, w tym zaledwie 17 815 w nadwoziu coupe. Przy zakupie roadstera należy zwrócić szczególną uwagę na stan dachu i jego uszczelnienia. Częstym problemem jest nadmierne zużycie tylnego zawieszenia, a zwłaszcza wahaczy.

Dlaczego warto sprowadzić klasyczne BMW z USA?

Stany Zjednoczone to nie tylko dobry adres, jeśli szukasz samochodu do jazdy na co dzień, ale również raj dla miłośników klasyków. Te w znakomitej większości można kupić w doskonałym stanie zachowania. Pamiętaj też, że przy zakupie auta zabytkowego pojazd jest zwolniony z opłat celnych i akcyzy, a podatek VAT wynosi jedynie 8 proc. Warunek jest taki, że samochód musi być starszy niż 30 lat i być w oryginalnym stanie.

Jak sprowadzić zabytkowe BMW z USA?

Jeżeli chcesz kupić zabytkowe BMW z USA, możesz samodzielnie wyruszyć na poszukiwania lub zlecić to zadanie specjalistom. Choć import auta z USA nie jest trudny, to zawsze warto skorzystać z usług doświadczonego partnera, a do takich należy firma Bryki z Ameryki. Skontaktuj się, umów na spotkanie, opowiedz o swoich oczekiwaniach, określ budżet, a specjaliści zajmą się resztą.

Jeśli wolisz działać samodzielnie, pamiętaj przede wszystkim o dokładnym sprawdzeniu stanu samochodu i jego historii. Duże domy aukcyjne dają możliwość weryfikacji stanu samochodu przez zewnętrznych specjalistów. Jest to usługa płatna, ale zapewni ci spokój. Historię pojazdu możesz sprawdzić np. w CARFAX. Trzeba jednak pamiętać, że dla aut zabytkowych może ona być niekompletna.

Podsumowanie

Stany Zjednoczone to ogromny rynek, na którym każdy znajdzie odpowiedni samochód dla siebie. Amerykanie bardzo dbają o auta zabytkowe i mają też duży rynek części zamiennych, dzięki czemu możesz sprowadzić nie tylko sam pojazd, ale także części potrzebne do odrestaurowania go, jeśli zdecydujesz się na niekompletny egzemplarz. 

Prawie wszystkie klasyczne modele BMW były dostępne na amerykańskim rynku, choć mogą występować różnice np. w konstrukcji zderzaków lub mocy silników, co wynika z federalnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa oraz norm emisji spalin. 

Stare BMW z USA będzie nie tylko świetnym kompanem do weekendowych przejażdżek, ale również może stać się doskonałą lokatą kapitału.

Może Cię zainteresować

Wszystkie artykuły

Jak dbać o lakier samochodu? Podpowiadamy

Każdy kierowca pragnie, by jego auto było wiecznie piękne, zadbane i czyste. Istotne jest zarówno wnętrze samochodu, jak i jego karoseria. Aby lakier był błyszczący i pozbawiony rys, należy dbać o niego przez cały rok, a w szczególności zimą, kiedy jest narażony na działanie czynników zewnętrznych, które niekorzystnie wpływają na kondycję lakieru.

Lucid Air – czy będzie alternatywą dla Tesli?

Samochody elektryczne przede wszystkim kojarzą się z Teslą oraz jej właścicielem, Elonem Muskiem. Coraz więcej producentów z ugruntowaną pozycją na rynku także próbuje wypuszczać kolejne modele, jednak żaden z nich jeszcze w stu procentach nie spełnił oczekiwań klientów. Czy uda się to Lucid Air, które od niedawna możemy zamawiać w Europie?

Amerykańskie samochody z silnikiem V8

Niektórzy uważają, że auta z silnikiem V8 to już przeżytek. Nic bardziej mylnego! Najlepiej pokazują to amerykańskie auta z silnikiem V8 – niektóre z nich miały swoje premiery zaledwie kilka lat temu. W naszym dzisiejszym artykule przybliżymy kilka modeli zza Oceanu, które posiadają ośmiocylindrowy motor.

Masz pytania?

Sprawdź sekcję FAQ z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania lub skontaktuj się z nami a nasi doradcy chętnie Ci pomogą.