Luksusowe samochody sportowe w niemieckim wydaniu - Porsche 911 Turbo, 911 Carrera S, 911 GT3 i Panamera Turbo S

Opublikowano:
30.6.2025

Drogie auta, a w szczególności luksusowe samochody sportowe od zawsze fascynują miłośników motoryzacji, a jedną z najważniejszych marek jest Posche. Firma została założona w 1931 r. i począwszy od modelu 356 rozpala wyobraźnię kierowców z całego świata i gości na plakatach w pokojach nastolatków. W tym artykule przyjrzymy się najciekawszym modelom ze współczesnej historii marki.

Niemieckie luksusowe samochody sportowe słyną z połączenia przemyślanych rozwiązań, mocnych silników, bogatego wyposażenia i wysokiej jakości wykonania. Porsche nie jest tu wyjątkiem. Kultowy model 911 od lat zajmuje pierwsze miejsce w rankingach niezawodności i to nie tylko w swojej klasie, ale ogółem również. Jego kształt jest rozpoznawalny już po konturach. Legendzie marki nie zaszkodził nawet fakt, że dołączyła do mody na produkowanie aut typu SUV. Wręcz przeciwnie, dla Porsche modele Cayenne i Macan sprawiły, że dzięki wysokim zyskom z ich sprzedaży firma ma środki na rozwój swojego flagowego 911 i to właśnie ten model będzie grał główne skrzypce w naszym przeglądzie.

Porsche 911 Turbo - kultowe i pionierskie

W momencie swojej premiery Porsche 911 Turbo było jednym z pierwszych seryjnie produkowanych samochodów, który był napędzany turbodoładowanym silnikiem. Palmę pierwszeństwa dzierży zaprezentowane rok wcześniej BMW 2002 Turbo, ale produkcja 911 Turbo ruszyła szybciej. Pierwsze 911 Turbo miało silnik o mocy 260 KM, który rozpędzał auto do setki w 5,5 s. Jeżeli połączymy to z manualną skrzynią biegów i brakiem jakichkolwiek elektronicznych wspomagaczy, to otrzymujemy samochód, który jest ekstremalny nawet w obecnych czasach. Auto produkowano tylko przez 3 lata i w tym czasie powstało zaledwie 2850 egzemplarzy. 

W najnowszej generacji typoszeregu 922 silnik 3.8 typu bokser jest doładowany dwiema sprężarkami i generuje maksymalną moc 580 KM w wersji bazowej oraz 650 KM w Turbo S. Sprint do setki trwa zaledwie 2,7 s, a auto można rozpędzić do 330 km/h! To wszystko zapewnia ekscytujące wrażenia z jazdy.

Samochód jest wyposażony w aktywne zawieszenie PASM, system zarządzania trakcją PTM, ceramiczne hamulce PCCB w Turbo S oraz aktywny spojler tylny, który dostosowuje siłę docisku na podstawie danych z pozostałych systemów elektronicznych. We wnętrzu znajdują się szlachetne materiały w postaci skóry i aluminium. Nie zabrakło też miejsca dla nowoczesnych technologii, a centrum dowodzenia stanowi ekran 10,9" z systemem Porsche Communication Management.

Ile kosztuje Porsche 911 Turbo?

Nowe Porsche 911 Turbo kosztuje ok. 1,2 mln zł w wersji bazowej oraz ok. 1,4 mln zł w wersji Turbo S. Auta z europejskiego rynku wtórnego utrzymują wysokie ceny, dlatego warto sprowadzić Porsche z USA. Ceny używanych egzemplarzy w Stanach Zjednoczonych zaczynają się od równowartości ok. 450 tys. zł.

Porsche 911 Carrera S - idealne połączenie sportu i komfortu jazdy

Choć Porsche Carrera S jest mniej ekstremalną odmianą modelu 911, to wcale nie oznacza pójścia na kompromis, bo osiągi są tu bardziej niż zadowalające, ale za to auto lepiej sprawdzi się podczas codziennej jazdy. Silnik 3.0 typu bokser ma dwie turbosprężarki, co pozwala rozwinąć moc 450 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 530 Nm. Przyspieszenie do setki zajmuje 3,5 s z pakietem Sport Chrono. Standardowo samochód ma napęd na tylną oś, ale jest też dostępny w wersji z napędem na cztery koła - Carrera 4S. Kupujący mają również do wyboru skrzynię automatyczną lub manualną.

Bogata lista wyposażenia obejmuje m.in. adaptacyjne zawieszenie, aktywne klapy układu wydechowego, system wspomagania jazdy nocą, skórzaną tapicerkę, a także wyświetlacz przezierny head-up display oraz nagłośnienie Bose lub Burmeister. Elektronika ma m.in. tryb WET, gdzie czujniki wykrywają mokrą nawierzchnię, a następnie dostosowują parametry tak, by zapewnić maksymalną stabilność.

Ile kosztuje Porsche 911 Carrera S?

W przypadku Porsche Carrera cena typoszeregu 992 w polskich salonach zaczyna się od ok. 900 tys. zł. W zależności od stanu i generacji używane auta z USA kosztują już od ok. 330 tys. zł.

Porsche 911 GT3 - technologia z torów wyścigowych w aucie z homologacją drogową

Dla miłośników luksusowych samochodów sportowych chyba nie ma nic bardziej ekscytującego niż możliwość zakupu samochodu, który łączy zaawansowane technologie z torów wyścigowych z rozwiązaniami umożliwiającymi codzienne użytkowanie. Tak właśnie jest w przypadku Porsche 911 GT3. Tutaj pod maską pracuje wolnossący silnik 4.0, który generuje maksymalną moc 510 KM. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,4 s, a prędkość maksymalna wynosi ok. 320 km/h. Opcjonalnie można zamówić manualną skrzynię biegów. Warto wspomnieć, że 911 GT3 to ostatnie Porsche, w którym znajduje się silnik firmy Mezger. Hans Mezger to postać kultowa i ważna dla marki Porsche. To właśnie jemu producent zawdzięcza pierwsze sportowe sukcesy w wyścigach długodystansowych oraz silniki montowane w bolidach F1 marki McLaren. 

We wnętrzu Porsche 911 GT3 znajdują się kubełkowe fotele, a opcjonalnie można zamówić klatkę bezpieczeństwa. Jeszcze bardziej ekstremalna jest wersja RS, gdzie potężny spojler z tyłu może działać w trybie aktywnym, a całość aerodynamiki zapewnia większy docisk niż w 911 GT3. Jeżeli jednak wolisz coś bardziej stonowanego, to Porsche przygotowało 911 GT3 w wersji Touring, która ma bardziej dyskretną aerodynamikę, komfortowe wnętrze i w mniejszym stopniu zwraca na siebie uwagę. To propozycja dla osób, które chcą cieszyć się wyścigową technologią, ale nie w tak ekstremalnym wydaniu, jak ma to miejsce w przypadku 911 GT3 i GT3 RS.

Ile kosztuje Porsche 911 GT3?

Nowe Porsche 911 GT3 kosztuje od ok. 1,1 mln zł. W momencie premiery klienci musieli długo czekać na zamówienia, co dodatkowo podnosiło wartość aut i powodowało pojawienie się spekulantów. Używane egzemplarze z europejskim rodowodem potrafią kosztować od ok. 800 tys. zł do 1 mln zł. W przypadku Porsche 911 z USA ceny są niższe, ale GT3 trafiają się rzadko, więc trzeba uzbroić się w cierpliwość. Ceny wynoszą od ok. 600 tys. zł za egzemplarze z najnowszej generacji.

Porsche Panamera Turbo S - luksusowe auto z osiągami supersamochodu

Porsche Panamera to jeden z najbardziej kontrowersyjnych modeli niemieckiego producenta. To pierwsza limuzyna w historii Porsche, która przyprawiła zatwardziałych fanów marki o zawał, ale za to ucieszyła klientów, chcących połączyć komfort jazdy i właściwości praktyczne oraz osiągi i prowadzenie znane z serii 911. Co ciekawe, samochód nawiązywał do pokazanego jeszcze w latach 80. XX wieku prototypu o oznaczeniu 989. W drugiej generacji Porsche pozwoliło sobie na kolejną kontrowersję i wprowadziło do oferty nadwozie typu shooting brake, które nazwano Panamera Sport Turismo. Tym samym producent przyciągnął tych, którzy chcieli mieć wyjątkowe auto rodzinne, ale kombi BMW M, Audi RS czy Mercedes AMG były dla nich zbyt pospolite, choć nie można im odmówić tego, że są piekielnie mocne i bogato wyposażone.

Najnowsza generacja modelu Panamera została zaprezentowana w 2023 r. i ma oznaczenie 972. W wariancie Turbo S pod maskę trafił silnik 4.0 V8 z dwiema turbosprężarkami. To zapewnia maksymalną moc na poziomie 630 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 820 Nm. Auto przyspiesza do setki w 3,1 s i ma napęd na cztery koła, dzięki czemu można czuć się pewnie w każdych warunkach. Lista wyposażenia obejmuje też cztery koła skrętne, pneumatyczne zawieszenie, ceramiczne hamulce, skórzane fotele z masażem, podgrzewaniem i wentylacją, czterostrefową klimatyzację, system audio Burmeister.

Na tym jednak nie koniec ciekawostek, ponieważ Porsche wprowadziło model Panamera Turbo S E-Hybrid. Spalinowy silnik V8 o mocy 599 KM został połączony z silnikiem elektrycznym, co dało moc systemową na poziomie 782 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi aż 1000 Nm. Zasięg w trybie elektrycznym, w cyklu miejskim wynosi do 94 km. Ta sportowa limuzyna Porsche łączy osiągi, luksus, ekologie i najnowocześniejsze technologie. Wśród nich znajduje się m.in. adaptacyjny tempomat, który dostosowuje się m.in. do topografii terenu.

Ile kosztuje Porsche Panamera Turbo S?

W przypadku tej wersji Porsche Panamera cena w polskich salonach zaczyna się od 1,1 mln zł. Cena Porsche Panamera z USA jest trudna do oszacowania, ponieważ auto jest trudno dostępne na amerykańskim rynku wtórnym. Należy się jednak spodziewać, że tradycyjnie będzie ona niższa niż w Europie.

Dlaczego warto kupić samochody Porsche?

Jak widzisz, samochody marki Porsche są mocne i ekscytujące. To ekskluzywne auta dla tych, którzy wiedzą, czego chcą i po to sięgają. Legenda marki sprawia, że nawet umiarkowanie zaniedbane egzemplarze utrzymują wysoką wartość na rynku wtórnym, chociaż decydując się na import auta z USA można trochę zaoszczędzić i cieszyć się legendą w przystępnej cenie. Amerykanie kochają luksusowe samochody sportowe, a do tego auta oferowane na tamtejszym rynku są często lepiej wyposażone standardowo niż te europejskie. 

Jeżeli jednak pominiemy kwestie finansowe, to Porsche doskonale się prowadzą, ponieważ producent przenosi technologie z wyścigów samochodowych do aut dostępnych w salonach. Sama marka cieszy się bardzo dobrą renomą i choć widok 911 nie należy do rzadkości na polskich drogach, to cały czas wzbudza emocje wśród wszystkich, których będziesz mijać na ulicy.

Podsumowanie

Wymienione przez nas modele to zaledwie fragment długiej listy samochodów Porsche, którymi warto się zainteresować. Każda odmiana ma w sobie coś ciekawego, a fraza „podstawowa wersja” nabiera tu zupełnie innego znaczenia, o czym świadczą wyposażenie i osiągi odmiany Carrera, która otwiera gamę kultowego modelu 911. Nie można jednak zapominać o mniej kultowych, ale nadal doskonałych modelach Panamera, Cayenne i Macan, których sprzedaż pozwala Porsche kontynuować legendę modelu 911 i stale go usprawniać. Niezależnie od tego, co wybierzesz, samochody marki Porsche sprawią Ci wiele radości.

Może Cię zainteresować

Wszystkie artykuły

Dlaczego auta z USA są tańsze?

Atrakcyjny model auta to jedna sprawa. Bez wątpienia rynek samochodów z USA przyciągają nas unikatami, które okazują się zwyczajnie często niedostępne na miejscu bądź generalnie w Europie. Jednak możemy dostrzec niekiedy również spore różnice cenowe. Warto zauważyć, że część modeli jest dużo tańsza. No dobrze, ale jakie są właściwie tego dokładne powody?

Koszt Naprawy Auta z USA. Czy ciężko naprawić samochody ze Stanów w Polsce?

Kupno auta ze Stanów to przeważnie nie lada gratka dla fanów amerykańskiej motoryzacji. Jednak przed ostatecznym zakupem zawsze należy podzielić się zdjęciami oraz parametrami samochodu z profesjonalnym mechanikiem. Ten wykona wstępną wycenę, ale też wyrazi swoją opinię na temat stanu pojazdu. Musimy pamiętać, że najważniejszym elementem jest wymiana czy naprawa części.

Co trzeba zmienić w samochodzie z USA? Dostosowanie auta do polskich warunków

Bez wątpienia samochody z USA nie są w wielu kwestiach przystosowane do polskich warunków. Jednak spokojnie, spełnienie europejskich wymogów nie musi być wcale takie trudne. Wystarczy wiedzieć, czym jest tak zwany must have, abyśmy mogli swobodnie przemierzać wszelkie drogi nowo zakupionym nabytkiem. To co, gotowy na kilka przydatnych wskazówek?

Masz pytania?

Sprawdź sekcję FAQ z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania lub skontaktuj się z nami a nasi doradcy chętnie Ci pomogą.