Jaki przebieg powinien mieć 10-letni samochód z USA?

Opublikowano:
2.6.2025

Jednym z najważniejszych czynników, które sprawiają, że decydujemy się na zakup samochodu używanego lub z niego rezygnujemy, jest przebieg. W przypadku samochodów sprowadzanych z krajów europejskich łatwiej określić, jaki przebieg pojazdu należy uznać za prawdziwy. A więc jaki przebieg powinien mieć 10-letni samochód? Przy samochodach z USA jest to nieco trudniejsze, ale zaraz rozwiejemy Twoje wątpliwości.

Wielu klientów zastanawia się, z jakim przebiegiem kupić auto z USA. Liczba przejechanych kilometrów często jest wyższa niż przy samochodach europejskich. Wynika to z faktu, że w Stanach Zjednoczonych pokonuje się większe odległości, a pomaga w tym doskonale rozwinięta sieć autostrad i dróg ekspresowych. Jaki jest średni przebieg samochodu z USA? Jak sprawdzić przebieg auta?

Co to jest przebieg w samochodzie?

Przebieg samochodu to nic innego jak liczba kilometrów lub mil, którą auto przejechało od momentu wyjazdu z fabryki. Pozwala mniej więcej domyślać się, jaki może być stan techniczny auta, choć nie jest to regułą. W Stanach Zjednoczonych przebieg podawany jest w milach, więc należy go pomnożyć przez 1,609, bo mniej więcej tyle kilometrów mierzy 1 mila. W nowszych samochodach wskazania licznika kilometrów lub mil są zapisywane nie tylko w module samego licznika, ale również np. w sterowniku automatycznej skrzyni biegów. To sprawia, że przekręcanie licznika kilometrów jest utrudnione lub niemożliwe.

Jak sprawdzić przebieg samochodu z USA?

Kupując starsze modele aut, które często nie mają zbyt zaawansowanej elektroniki, jesteśmy bardziej narażeni na to, że trafimy na egzemplarz z cofniętym licznikiem. Historię pojazdu można sprawdzić w takich serwisach, jak np. CARFAX lub Autocheck. Warto wiedzieć, że na poziomie federalnym badania techniczne aut nie są obowiązkowe i każdy stan wprowadza swoje zasady w tej kwestii. Tylko 14 stanów wymaga od właścicieli aut, żeby wykonywali przeglądy co rok lub co 2 lata. Są też stany, gdzie obowiązują tylko częściowe badania i dotyczą np. tylko sprawdzenia auta pod kątem emisji spalin. 

Obowiązkowe badania techniczne przeprowadzane są w następujących stanach: Delaware, Hawaje, Louisiana, Maine, Massachusetts, Missouri, New Hampshire, New Jersey, Nowy Jork, Karolina Północna, Pensylwania, Rhode Island, Teksas, Utah, Vermont, Virginia i West Virginia. W przypadku samochodów z tych stanów możesz liczyć na to, że co rok lub dwa ich przebieg jest spisywany przez diagnostę i wprowadzany do bazy danych.

Cofanie licznika kilometrów w USA jest karane na poziomach stanowym i federalnym. Na poziomie federalnym obowiązuje ustawa Truth In Mileage Act. Za jej naruszenie grozi kara finansowa do 10 tys. dolarów i do 3 lat więzienia. Kary na poziomie stanowym są podobne. Na przykład w Kalifornii kara za cofanie licznika wynosi do 1 roku więzienia i do 5 tys. dolarów grzywny. W niektórych stanach cofanie licznika używanego auta jest traktowane jako przestępstwo kryminalne. Według różnych danych odsetek aut z cofniętym licznikiem wynosi w USA od 10 do 15 proc.

Jeżeli zastanawiasz się, czy przebieg samochodu jest prawdziwy, to serwisy aukcyjne oferują możliwość sprawdzenia stanu technicznego pojazdu przed przystąpieniem do licytacji. Jest to usługa dodatkowo płatna. Specjalista z firmy zewnętrznej oceni wtedy stan samochodu i będzie mógł stwierdzić, czy licznik kilometrów może pokazywać prawdziwe wskazanie, czy może lepiej odpuścić zakup.

Jaki przebieg samochodu jest dobry?

Trudno jednoznacznie określić, jaki przebieg pojazdu jest dobry. Mamy tutaj dwie szkoły. Pierwsza uważa, że nieużywany samochód się psuje, więc chętniej skuszą się na zakup auta pokonującego długie dystanse. Starsze auto, które było bardzo rzadko używane, więc może pochwalić się małym przebiegiem, może wymagać wymiany np. elementów gumowych i uszczelek, bo te nie mają okazji, żeby dobrze się ułożyć i prawidłowo pracować. 

Z drugiej strony, intensywniejsze zużycie pojazdu także może doprowadzić do tego, że auto będzie wymagało napraw oraz wymiany niektórych części i podzespołów. Tu dużo zależy od tego, jaką historię serwisową ma dane auto. Można bowiem kupić samochód z dużym przebiegiem, który będzie w idealnym stanie, bo właściciel pojawiał się w serwisie zgodnie z instrukcjami z książki serwisowej.

Kolejnym kryterium oceny, czy dany przebieg samochodu jest dobry, czy nie jest to, jak auto jest użytkowane. Wiadomo, że np. samochody wykorzystywane do ciężkiej pracy, jak np. półciężarówki, będą miały wyższe przebiegi niż auta użytkowane na dojazdy na uczelnię lub zakupy. Średni roczny przebieg samochodu ze względu na jego rodzaj wynosi ok. 11,5 do 12 tys. mil dla samochodów osobowych oraz 12 do 13 tys. mil dla aut typu SUV i pick-up. Średni roczny przebieg motcykla w USA wynosi 2,5 do 3 tys. mil. Często może być tak, że auto z dużym przebiegiem nakręconym na autostradzie będzie miało podzespoły w lepszym stanie niż samochód, który ma niski przebieg, ale jeździł głównie po zatłoczonym mieście.

Amerykanie za kierownicą - średnie roczne przebiegi samochodów w USA

Żeby jeszcze lepiej zrozumieć, jaki przebieg to dużo, a jaki będzie za mały, warto zwrócić uwagę na dane dotyczące średnich rocznych przebiegów amerykańskich kierowców. Te różnią się w zależności od stanu. Jak podaje Reuters, w 2024 r. Amerykanie przejechali samochodami 3,27 bilionów mil. Każdy Amerykanin przejeżdża średnio ok. 13,5 tys. mil. 

Średnia żywotność samochodu w USA

Z kolei serwis Auto Recycling World informuje, że w 2024 r. okres życia przeciętnego amerykańskiego samochodu wynosił nieco ponad 16 lat i 156 tys. mil. Najdłużej swoje samochody używają mieszkańcy stanów Idaho, Orgeon, North Dakota, West Virginia i Utah. Średni wiek auta przed złomowaniem waha się w nich od 18 do 18,61 lat, a średni przebieg takiego samochodu to od 154 802 mil w Idaho do 172 300 km w North Dakota.

Ile mil rocznie przejeżdżają Amerykanie?

Jeżeli przy zakupie auta na rynku wtórnym przebieg jest dla Ciebie najważniejszy, to sprawdziliśmy, w których stanach jeździ się najwięcej, a w których najmniej. Dane pochodzą z oficjalnych raportów departamentu transportu. Wybraliśmy 5 stanów, gdzie notuje się największe średnie roczne przebiegi i 5 stanów, w których są one najniższe.

Stany z najwyższymi średnimi przebiegami w 2024 roku:

  1. Wyoming - 24 069 mil
  2. Missisipi - 19 966 mil
  3. Nowy Meksyk - 19 157 mil
  4. Missouri - 18 521 mil
  5. Georgia - 18 334 mil

Stany z najniższymi średnimi przebiegami w 2024 roku:

  1. Rhode Island - 9 961 mil
  2. Waszyngton - 10 949 mil
  3. Hawaje - 11 103 mil
  4. Alaska - 11 111 mil
  5. New Jersey - 11 379 mil

Jaki przebieg powinien mieć 10 letni samochód z USA?

Patrząc na dane ze wszystkich stanów, można śmiało przyjąć, że w większości przypadków średnie roczne przebiegi wynoszą od 12 do 16 tys. km. Jak podają eksperci z Consumer Reports, jeżeli przebieg samochodu jest niższy niż 5 tys. mil rocznie lub wyższy niż 20 tys. mil rocznie, to powinna się zapalić lampka ostrzegawcza. Nie oznacza to, że będzie to zły zakup, ale warto zadać sobie i sprzedającemu pytanie, z czego wynika taki stan licznika. W przypadku aut sprzedawanych na aukcjach kontakt z poprzednim właścicielem auta raczej będzie niemożliwy, więc po prostu zamów dodatkową inspekcję techniczną.

Modele samochodów, które osiągają najwyższe przebiegi

Jeżeli zastanawiasz się nad tym, które auta z USA warto kupić, to specjaliści z iSeeCars przygotowali ranking samochodów, które mają największe szanse na przejechanie 250 tys. mil. Przez kilkanaście lat analizowano dane 402 mln samochodów. Warto wspomnieć, że szanse na wykręcenie takiego przebiegu wynoszą średnio 8,6 proc. Oczywiście pamiętaj, że dla zachowania długiej żywotności samochód musi być regularnie serwisowany. 

W rankingu pojawiły się pojazdy z najwyższymi wynikami. Wynika z niego, że kupując kilkuletni samochód, najlepiej postawić na marki japońskie. Prym wiedzie tutaj Toyota, która jest uwielbiana przez Amerykanów. Lista jest zdominowana przez samochody typu SUV i pick-up. Wynika to z faktu, że mają niewysilone silniki o dużych pojemnościach. 

Lista przestawia się następująco:

  1. Toyota Tundra - 36,6 proc.
  2. Toyota Sequoia - 36,4 proc.
  3. Toyota 4Runner - 26,8 proc.
  4. Toyota Tacoma - 26,7 proc.
  5. Toyota Highlander Hybrid - 25,9 proc.
  6. Honda Ridgeline - 25,8 proc.
  7. Chevrolet Suburban - 22 proc.
  8. Toyota Avalon - 22 proc.
  9. Lexus GX - 20,7 proc.
  10. Chevrolet Silverado 1500 - 18,8 proc.
  11. GMC Yukon XL - 17,9 proc.
  12. Chevrolet Tahoe - 17,7 proc.
  13. Honda Pilot - 17,5 proc.
  14. Honda Accord - 16,6 proc.
  15. GMC Sierra 1500 - 16,1 proc.
  16. Ford F-150 - 15,8 proc.
  17. Toyota Highlander - 15,7 proc.
  18. Nissan Titan - 14,8 proc.
  19. GMC Yukon - 14,6 proc.
  20. Honda CR-V - 13,9 proc.
  21. Toyota Camry - 13,5 proc.
  22. Ford Expedition - 13,1 proc.
  23. Honda Accord Hybrid - 13,1 proc.
  24. Nissan Pathfinder - 13 proc.
  25. Toyota Prius - 12,6 proc.
  26. Nissan Armada - 12,6 proc.
  27. Mazda CX-9 - 12,4 proc.
  28. Acura MDX - 11,9 proc.
  29. Honda Odyssey - 11,5 proc.
  30. Ram 1500 - 11,5 proc.

Podsumowanie

Na podstawie przedstawionych informacji wiesz już, jaki przebieg powinien mieć 10-letni samochód z USA i jak można to w prosty sposób obliczyć. Przy zakupie warto sprawdzić historię pojazdu, stan pojazdu, możesz też zobaczyć, jakie są średnie przebiegi dla danego modelu. Pamiętaj jednak, że na stan samochodu wpływa nie tylko ilość przejechanych mil, ale również to, czy pojazd był regularnie serwisowany i czy kierowca dbał o prawidłową technikę jazdy.

Jeżeli zależy Ci na bezpiecznym zakupie samochodu używanego z USA, to warto skorzystać z pomocy profesjonalnego pośrednika, jakim jest firma Bryki z Ameryki. Choć import auta z USA nie wydaje się skomplikowany, to specjaliści pomogą Ci kupić samochód, z którego będziesz zadowolony. Dokładnie prześwietlą historię pojazdu na podstawie dostępnych danych, a także zorganizują inspekcję z udziałem firmy zewnętrznej, która przyjedzie na plac domu aukcyjnego i obejrzy auto, zwracając uwagę m.in. na jego przebieg i zgodność wskazania licznika ze stanem faktycznym.

Może Cię zainteresować

Wszystkie artykuły

Dlaczego nie warto samodzielnie sprowadzać auta z USA?

Na pierwszy rzut oka europejskie samochody nie zachęcają ceną szczególnie w momencie, w którym porównamy je do amerykańskich modeli. Zachęcają one także charakterystycznym wyglądem w przypadku aut sportowych oraz funkcjonalnością, jeżeli celujemy w środek transportu dla całej rodziny. Liczba formalności niezbędnych do takiej zakupu może przyprawić o ból głowy.

Ford Mustang Dark Horse vs GTD. Który Mustang ma więcej dzikiej krwi?

Jeżeli mielibyśmy wymienić kultowe amerykańskie samochody, Mustang z pewnością znajdzie się na czele listy. Przez dekady auto ewoluowało i oprócz bazowych wersji pojawiały się też specjalne edycje oraz wersje opracowywane przez niezależnych tunerów. Najbardziej elektryzujące odmiany najnowszej generacji, które pojawiły się w oficjalnej sprzedaży to Ford Mustang Dark Horse i Ford Mustang GTD. Czym się różnią? Dlaczego są takie wyjątkowe?

Tesla - porównanie modeli

Marka Tesla przyniosła prawdziwy przełom w branży motoryzacyjnej, bo doprowadziła do upowszechnienia aut z napędem elektrycznym. Zaawansowane technicznie auta o atrakcyjnym wyglądzie i dobrych zasięgach sprawiły, że ludzie zaczęli przesiadać się na elektryki. Obecnie producent ma nawet swoją fabrykę w Niemczech. Jeżeli zastanawiasz się nad zakupem, to przygotowaliśmy dla ciebie przegląd oferty marki Tesla - wszystkie modele aut z poradami dotyczącymi tego, który warto wybrać.

Masz pytania?

Sprawdź sekcję FAQ z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania lub skontaktuj się z nami a nasi doradcy chętnie Ci pomogą.