Tesla - porównanie modeli
Marka Tesla przyniosła prawdziwy przełom w branży motoryzacyjnej, bo doprowadziła do upowszechnienia aut z napędem elektrycznym. Zaawansowane technicznie auta o atrakcyjnym wyglądzie i dobrych zasięgach sprawiły, że ludzie zaczęli przesiadać się na elektryki. Obecnie producent ma nawet swoją fabrykę w Niemczech. Jeżeli zastanawiasz się nad zakupem, to przygotowaliśmy dla ciebie przegląd oferty marki Tesla - wszystkie modele aut z poradami dotyczącymi tego, który warto wybrać.
Tesla jest na rynku już od 2003 r. Producent debiutował ze sportowym modelem Tesla Roadster, ale obecnie firma skupia się na praktycznych samochodach. Dlatego dostępne w gamie marki Tesla modele aut to sedany i SUV-y. Nie jest jednak wykluczone, że pierwszy model amerykańskiej marki powróci w nowej odsłonie. Przygotowaliśmy dla ciebie przegląd wszystkich samochodów z podziałem na generacje i wyszczególnieniem najważniejszych informacji. Powiemy Ci też więcej o systemie Autopilot i innych rozwiązaniach producenta.
Autopilot i yoke - jak to działa?
Autopilot
Autopilot i yoke to znaki rozpoznawcze samochodów marki Tesla, dlatego warto wiedzieć o nich więcej. Autopilot to zaawansowany system wspomagania kierowcy, który oferuje częściową automatyzację jazdy. Kamery zbierają informacje na temat otoczenia, co pozwala kierowcy widzieć więcej i łatwiej unikać potencjalnych zagrożeń, a także podnosi poziom bezpieczeństwa jazdy w trybie autonomicznym. Autopilot to oczywiście duże uproszczenie, bo całość składa się z kilku funkcji:
- Traffic-Aware Cruise Control (TACC) - utrzymuje ustawioną prędkość i dostosowuje ją do ruchu na drodze, zachowując bezpieczną odległość od pojazdu z przodu;
- Autosteer - pomaga utrzymać samochód w pasie ruchu i może wspomagać zmianę pasa na autostradach, gdy warunki na to pozwalają;
- Enhanced Autopilot - dodatkowy pakiet obejmujący funkcje takie jak Navigate on Autopilot (autonomiczna nawigacja), Auto Lane Change (automatyczna zmiana pasa), Autopark (automatyczne parkowanie) oraz Summon (wzywanie samochodu z miejsca parkowania);
- Full Self-Driving (FSD) - najwyższy poziom, który dodaje możliwość reagowania na sygnalizację świetlną i znaki stopu, ale nadal wymaga nadzoru kierowcy. FSD jest obecnie w fazie beta.
Yoke
Yoke to autorski i innowacyjny układ kierowniczy marki Tesla. Nowe modele serii S oraz X otrzymały go w 2021 r. Zamiast tradycyjnej kierownicy jest urządzenie, które przypomina stery samolotu. Po prawej stronie umieszczono przycisk przewijania, który służy do sterowania funkcjami pakietu Autopilot. Użytkownicy są podzieleni w kwestii opinii na temat tego rozwiązania. Przeciwnicy twierdzą, że utrudnia manewrowanie samochodem w ciasnych przestrzeniach i jest nieintuicyjne. Ostatecznie wszystko pozostaje kwestią przyzwyczajenia.
Tesla - przegląd modeli i generacji
Tesla Model S
Samochód wprowadzono na rynek w 2012 r. i to on przyczynił się do zainteresowania klientów marką Tesla z USA. Tesla Roadster jest bowiem traktowana trochę jako ciekawostka przyrodnicza, ale zapewniła producentowi rozgłos. Wyróżniamy 3 generacje tego samochodu.
Generacja I (2012-2016)
Pierwszy Model S pojawił się w 2012 r. i od razu zaimponował swoim zasięgiem. Występuje aż w 9 wariantach. Jego wyposażenie obejmuje m.in. ekran 17", skórzane fotele i system audio premium.
Warianty Model S I generacji:
- Signature 85 - bateria 85 kWh, zasięg 426 km, przyspieszenie 5,9 s, Autopilot HW1 od 2014
- Signature Performance 85 - bateria 85 kWh, zasięg 426 km, przyspieszenie 4,4 s
- 60 kWh - bateria 60 kWh, zasięg 335 km, przyspieszenie 5,9 s
- 85 kWh - bateria 85 kWh, zasięg 426 km, przyspieszenie 5,4 s
- P85 - bateria 85 kWh, zasięg 426 km, przyspieszenie 4,2 s
- 70D - bateria 70 kWh, zasięg 390 km, przyspieszenie 5,4 s, Autopilot HW1
- P85D - bateria 85 kWh, zasięg 443 km, przyspieszenie 3,4 s, Autopilot HW1
- 90D - bateria 90 kWh, zasięg 463 km, przyspieszenie 4,8 s, Autopilot HW1
- P90D - bateria 90 kWh, zasięg 431 km, przyspieszenie 3,0 s, Autopilot HW1
Generacja II (2016-2021)
Druga generacja przyniosła wiele zmian. Z zewnątrz auto zyskało nowy front i ulepszone reflektory LED. Uproszczono ofertę wariantów. W 2019 r. wprowadzono aktualizację o nazwie Raven. Auto zyskało adaptacyjne zawieszenie i nowy silnik przedni. Na liście wyposażenia pojawił się też system filtracji HEPA.
Warianty Model S II generacji:
- 60 - bateria 60 kWh, zasięg 340 km, przyspieszenie 5,8 s, Autopilot HW2/HW2.5
- 60D - bateria 60 kWh, zasięg 407 km, przyspieszenie 5,4 s
- 75D - bateria 75 kWh, zasięg 417 km, przyspieszenie 4,4 s
- 100D - bateria 100 kWh, zasięg 539 km, przyspieszenie 4,3 s, Autopilot HW2.5/HW3
- P100D - bateria 100 kWh, zasięg 507 km, przyspieszenie 2,7 s
- Long Range - bateria 100 kWh, zasięg 604 km, przyspieszenie 3,8 s, Autopilot HW3
- Performance - bateria 100 kWh, zasięg 587 km, przyspieszenie 2,5 s, Autopilot HW3
Generacja III (2021-obecnie)
Najnowsza generacja Model S ma tylko dwa warianty silnikowe i nosi nazwę Palladium. Wraz z nią wprowadzono sterowanie yoke, ekran 17" i wariant Plaid, który ma 3 silniki. To najszybsza Tesla w ofercie. Auto ma również 3-strefową klimatyzację i wentylowane fotele.
Warianty Model S III generacji:
- Long Range - bateria 95 kWh, zasięg 652 km, przyspieszenie 3,2 s, Autopilot HW3/HW4
- Plaid - bateria 95 kWh, zasięg 637 km, przyspieszenie 2,1 s, Autopilot HW3/HW4
Tesla Model 3
W przypadku marki Tesla modele i ceny są tak skonstruowane, że każdy znajdzie coś dla siebie. W 2017 r. producent wprowadził Model 3, który pozwala stać się posiadaczem auta amerykańskiej marki, cieszyć się wydajnymi napędami i jednocześnie zrobić to przy nieco bardziej ograniczonym budżecie. Jak dotąd powstały dwie generacje tego modelu.
Generacja I (2017-2023)
Pierwsza generacja Tesli Model 3 została wprowadzona na rynek w 2017 r. i ma całkiem sporo wariantów, które różnią się osiągami i wydajnością. Wyposażenie jest nieco uboższe niż w przypadku Model S, ale nadal możemy mówić o wysokim komforcie i dobrej jakości wykończenia wnętrza. W samochodach wyprodukowanych przed kwietniem 2019 r. należy upewnić się, czy poprzedni właściciel aktywował funkcję Autopilot, ponieważ była dodatkowo płatna.
Warianty Model 3 I generacji:
- Standard Range - bateria 50 kWh, zasięg 354 km, przyspieszenie 5,6 s, Autopilot HW2.5/HW3
- Standard Range Plus - bateria 50 kWh, zasięg 423 km, przyspieszenie 5,3 s, Autopilot HW2.5/HW3
- Mid Range - bateria 50 kWh, zasięg 404 km, przyspieszenie 5,6 s, Autopilot HW2.5/HW3
- Long Range RWD - bateria 75 kWh, zasięg 499 km, przyspieszenie 5,0 s, Autopilot HW2.5/HW3
- Long Range AWD - bateria 75 kWh (później 82 kWh), zasięg 518 km, przyspieszenie 4,4 s, Autopilot HW2.5/HW3
- Performance - bateria 75 kWh, zasięg 480 km, przyspieszenie 3,2 s, Autopilot HW2.5/HW3
Generacja II (2024-obecnie)
Najnowsza generacja Model 3 jest bardziej luksusowa niż poprzednia i nosi nazwę Highland. Producent poprawił też aerodynamikę modelu. Przednie fotele są wentylowane, pozostawiono ekran 15", ale za to dodano dodatkowy ekran 8" dla pasażerów podróżujących z tyłu.
Warianty Model 3 II generacji:
- RWD - bateria 60,9 kWh, zasięg 438 km, przyspieszenie 6,1 s, Autopilot HW4
- Long Range RWD - bateria 84,6 kWh, zasięg 584 km, przyspieszenie 4,9 s, Autopilot HW4
- Long Range AWD - bateria 84,6 kWh, zasięg 549 km, przyspieszenie 4,4 s, Autopilot HW4
- Performance - bateria 84,6 kWh, zasięg 488 km, przyspieszenie 3,1 s, Autopilot HW4
Tesla Model X
Każdy szanujący się producent samochodów musi mieć w swojej ofercie SUV-a i nie inaczej jest w przypadku Tesli. Model X powstał na płycie podłogowej Modelu S. Stylistycznie nawiązuje do pozostałych samochodów amerykańskiej marki. Jego znakiem rozpoznawczym są tylne drzwi podnoszone do góry - tzw. falcon doors.
Generacja I (2015-2021)
Tesla Model X została zaprezentowana w 2015 r. Auto może przewieźć do 7 pasażerów i ma 3 rzędy siedzeń. Drzwi tylne typu falcon doors mają dodatkowy zawias, który składa je podczas otwierania w ciasnych przestrzeniach. Auto ma układ klimatyzacji z filtrem oczyszczającym powietrze i można było je zamówić również z pneumatycznym zawieszeniem oraz systemem automatycznego parkowania.
Warianty Model X I generacji:
- 60D - bateria 60 kWh, zasięg 320 km, przyspieszenie 6,0 s, Autopilot HW1/HW2.5
- 75D - bateria 75 kWh, zasięg 383 km, przyspieszenie 5,2 s, Autopilot HW1/HW2.5
- 90D - bateria 90 kWh, zasięg 414 km, przyspieszenie 4,8 s, Autopilot HW1/HW2.5
- 100D - bateria 100 kWh, zasięg 475 km, przyspieszenie 4,7 s, Autopilot HW1/HW2.5
- P90D - bateria 90 kWh, zasięg 400 km, przyspieszenie 3,0 s, Autopilot HW1/HW2.5
- P100D - bateria 100 kWh, zasięg 465 km, przyspieszenie 2,9 s, Autopilot HW1/HW2.5
Generacja II (2021-obecnie)
Kolejna generacja Model X została wprowadzona w 2021 r. Zmiany obejmują m.in. ulepszoną aerodynamikę, nowy kokpit i ulepszony ekran multimedialny o przekątnej 17". Wraz z nią wprowadzono też układ kierowniczy yoke. Wzorem Model S zmniejszono liczbę oferowanych wariantów napędowych.
Warianty Model X II generacji:
- Long Range - bateria 95 kWh, zasięg 560 km, przyspieszenie 3,9 s, Autopilot HW3/HW4
- Plaid - bateria 95 kWh, zasięg 536 km, przyspieszenie 2,6 s, Autopilot HW3/HW4
Tesla Model Y
Skoro Tesla wprowadziła do sprzedaży samochód typu SUV, oparty na platformie Model S, to dlaczego nie zrobić tego typu auta na bazie Model 3. Tak właśnie powstał Model Y, który jest obecny na rynku od 2020 r. i doczekał się dwóch generacji.
Generacja I (2020-2024)
Pierwsza generacja Model Y w bazowej wersji oferuje 5 miejsc, ale można też kupić wersję 7-miejscową. Użytkownicy twierdzą jednak, że dodatkowe miejsca są odpowiednie raczej dla dzieci. Auto ma też ekran 15,4", szklany dach chroniący przed wysoką temperaturą i promieniami UV oraz oczywiście system Autopilot.
Warianty Model Y I generacji:
- Standard Range RWD - bateria 60 kWh, zasięg 392 km, przyspieszenie 5,3 s, Autopilot HW3
- Standard Range AWD - bateria 67,6 kWh, zasięg 449 km, przyspieszenie 5,0 s, Autopilot HW3
- Long Range AWD - bateria 81 kWh, zasięg 501 km, przyspieszenie 4,8 s, Autopilot HW3
- Performance - bateria 81 kWh, zasięg 446 km, przyspieszenie 3,5 s, Autopilot HW3
Generacja II (od 2025 r.)
Druga generacja ma nazwę Juniper i jest produkowana od 2025 r. Wygląd auta został całkowicie przeprojektowany. Na przykład liczbę szczelin zredukowano do minimum, by zmniejszyć hałas wewnątrz auta. Wnętrze stało się bardziej luksusowe.
Warianty Model Y II generacji:
- Long Range RWD - zasięg 542 km, przyspieszenie 6,5 s, Autopilot HW4
- Long Range AWD - zasięg 501 km, przyspieszenie 4,8 s, Autopilot HW4
- Performance - zasięg 446 km, przyspieszenie 3,5 s, Autopilot HW4
Tesla Cybertruck
Najnowszym dzieckiem Tesli jest model Cybertruck. To futurystyczny pick-up z egzoszkieletem ze stali nierdzewnej i kuloodpornymi szybami. Samochód nie jest dopuszczony do sprzedaży w Europie, więc pozostaje tylko import auta z USA. Niskie zainteresowanie sprawia, że można kupić samochody z niskim przebiegiem, w dobrych cenach.
Warianty Cybertruck:
- RWD - zasięg 402 km, przyspieszenie 6,7 s, Autopilot HW4
- AWD - zasięg 547 km, przyspieszenie 4,3 s, Autopilot HW4
- Cyberbeast - zasięg 515 km, przyspieszenie 2,7 s, Autopilot HW4
Podsumowanie
Przez lata Tesla zbudowała całkiem pokaźną ofertę modeli i są one pożądane na rynku wtórnym. Fakt, że coraz częściej pojawiają się również jako taksówki, świadczy o ich wytrzymałości i wydajności baterii. W przypadku sprowadzenia auta z USA mogą wystąpić różnice w wyposażeniu na korzyść egzemplarzy amerykańskich. Choć Tesla ma fabrykę w Europie, to import ze Stanów Zjednoczonych jest opłacalny, bo samochody elektryczne nie są obłożone akcyzą. Musisz się tylko liczyć z tym, że do ładowania w Europie może być potrzebna przejściówka. Jest to jednak znikomy wydatek. W Bryki z Ameryki możemy sprowadzić dla Ciebie wybrany model Tesli. Wystarczy, że określisz swoje oczekiwania i budżet, a my znajdziemy odpowiednie auto dopasowane do Twoich potrzeb!