Historia, dusza i przyszłość: dlaczego Alfa Romeo to coś więcej niż marka samochodów?

Opublikowano:
2.10.2025

Marka Alfa Romeo to ponad 100 lat historii nietuzinkowego designu, fantazji, ciekawych technologii i sukcesów w sportach motorowych.

Włoska marka zapisała się złotymi zgłoskami w historii motoryzacji. Nowe modele kontynuują tradycję innowacji, a każdy kolejny przesuwa granice piękna i osiągów. Poznaj historię marki Alfa Romeo i najważniejsze modele oraz rozwiązania techniczne włoskiego producenta.

Alfa Romeo - historia marki i logotypu

Wszystko zaczęło się w 1909 r., kiedy Alexander Darracq założył w miejscowości Portello firmę, która początkowo sprzedawała samochody, a później produkowała je pod własną marką. Jednak Darracq szybko popadł w kłopoty finansowe i jego firma została wykupiona przez grupę przedsiębiorców z Lombardii. Wtedy pojawiła się nazwa Anonima Lombarda Fabbrica Automobili - czyli ALFA. Choć po włosku wszystko brzmi pięknie i melodyjnie, to skrót ten oznaczał po prostu "Lombardzka Fabryka Samochodów Spółka Akcyjna". Drugi człon nazwy pojawił się w 1918 r., kiedy kierownictwo objął inżynier Nicola Romeo.

W kolejnych dziesięcioleciach Alfa Romeo przechodziła z rąk do rąk. W 1938 r. wykupiła ją państwowa organizacja Instituto Riconstruzione Industriale, a w 1986 r. do gry wkroczył koncern Fiat. W styczniu 2021 r. koncern Fiat Chrysler Automobiles stał się częścią grupy Stellantis.

Warto również wspomnieć o jednej z kultowych rzeczy kojarzonych z marką Alfa Romeo - logo. Historia logotypu włoskiej marki wiąże się z historycznymi herbami Mediolanu. Czerwony krzyż na białym tle to antyczny symbol Mediolanu. Z kolei wąż połykający człowieka to nawiązanie do herbu wpływowej rodziny Visconti.

Alfa Romeo - pierwsze kroki

Już w 1911 r., jeszcze pod nazwą ALFA, marka wkroczyła do świata sportów motorowych ze swoim pierwszym modelem, który był napędzany silnikiem o mocy 24 KM. Jednak dopiero w 1914 r. pojawiła się wyścigówka z prawdziwego zdarzenia. Samochód o oznaczeniu GP1914 miał czterocylindrowy silnik z dwoma wałkami rozrządu na górze głowicy oraz czterema zaworami na cylinder. Jednak I wojna światowa pokrzyżowała wyścigowe plany producenta. Produkcja aut została wstrzymana, do firmy wszedł Nicola Romeo, a fabryka przestawiła się na produkcję dla wojska.

Okres międzywojenny

Po wojnie powrócono do produkcji samochodów za sprawą części, które zalegały w magazynach od 1915 r. W 1920 r. zmieniono nazwę na Alfa Romeo, a model Torpedo wygrał wyścig na legendarnym torze w Mugello. W 1925 r. firma zdobyła swój pierwszy tytuł mistrza świata po tym, jak sprowadziła inżyniera z Fiata, który zaprojektował bolid P2. Jednym z kierowców był sam Enzo Ferrari. W latach 30. Alfa Romeo była bliska bankructwa i została uratowana przez państwo. Wtedy firma zaczęła produkować luksusowe samochody o wysokich osiągach. Samochody były projektowane m.in. przez studio Pininfarina.

Historia sportem pisana

Po II wojnie światowej fabryka była zbombardowana, ale to nie przeszkodziło marce w powrocie na rynek. Alfa Romeo stała się jednym z pierwszych producentów w Formule 1. Model 158 Alfetta zdobył tytuły mistrzowskie w latach 1950 i 1951. To wtedy pojawił się symbol Quadrifoglio Verde, który obecnie stanowi ozdobę najmocniejszych modeli Alfa Romeo. Dopiero w 1952 r. producent rozpoczął prace nad swoim pierwszym samochodem kompaktowym dla szerszego grona klientów. Jednak model o oznaczeniu Tipo 103 nigdy nie trafił do produkcji. Zamiast tego, w 1958 r. pojawiła się Alfa Romeo 2000 - luksusowy roadster.

Lata 60. i 70. to kolejne sukcesy w sportach motorowych. Prototyp Tipo 33 święcił triumfy w seriach amerykańskich oraz w mistrzostwach świata konstruktorów. Był to również początek problemów finansowych marki Alfa Romeo. Na początku lat 80. fabryka pracowała na zaledwie 60. proc swoich możliwości. Po drodze pojawiła się kooperacja z Nissanem i chęć wykupienia przez Forda. Ostatecznie Alfa Romeo trafiła w ręce Fiata i została połączona ze swoim konkurentem - marką Lancia. Kolejne lata to wzloty i upadki, które trwają do teraz. Alfa Romeo jest traktowana jako egzotyczna marka, a Włosi dość luźno podchodzą do kwestii jakości wykonania swoich produktów i nie są w stanie przykryć tego osiągami i atrakcyjnym wyglądem. Nie można jej jednak odebrać tego, że trwale odcisnęła swój ślad w historii współczesnej motoryzacji.

Najważniejsze modele złotej ery

Pierwszym ważnym modelem marki Alfa Romeo była Giulietta. Samochód zadebiutował w 1954 r. i występował w wersjach Coupe, Spider, Sprint, Sprint Speciale, sedan, a nawet kombi. Jako pierwsze na rynek trafiło Coupe, które zaprezentowano na targach w Turynie. Pierwsze egzemplarze Giulietta Sprint produkowano ręcznie. Nadwozie pochodziło od Bertone, a Ghia dostarczała elementy wnętrza i elektrykę. Wersje Sedan i Spider zostały zaprojektowane przez studio Pininfarina. Samochód łączył praktyczność z eleganckim wyglądem i sportowymi osiągami. Pod maską pracował czterocylindrowy silnik o pojemności 1290 cm3 z aluminiowym blokiem. W najmocniejszych wersjach generował moc 100 KM. 

W 1962 r. pojawiła się Alfa Romeo Giulia, która zastąpiła model Giulietta. Była jednym z pierwszych seryjnie produkowanych samochodów, które łączyły praktyczne nadwozie typu sedan, niską masę i mocny silnik. W zależności od konfiguracji auto mogło dysponować mocą nawet 110 KM przy masie od 978 do 1130 kg w stanie gotowym do jazdy. Giulietta i Giulia powróciły jeszcze w XXI w.

Innym ważnym i rozpoznawalnym modelem jest Spider, który powstał w 1966 r. Wersja Duetto wystąpiła w filmie „ Absolwent” z Dustinem Hoffmanem. To dwudrzwiowy roadster, który jest wysoko ceniony przez kolekcjonerów. Auto bazuje na modelu Giulia. Montowano w nim silniki o pojemnościach od 1300 do 2000 cm3. Za wygląd nadwozia jest odpowiedzialne studio Pininfarina. Auto po raz pierwszy pojawiło się na salonie samochodowym w Genewie. W 1971 r. powstała wersja na cześć Nikiego Laudy, który dołączył do zespołu F1 Brabham Alfa Romeo.

Ostatnim modelem, o którym warto wspomnieć, jest Alfa 6. Pod jego maskę trafił silnik V6 Busso - pierwszy widlasty motor w historii marki Alfa Romeo. Zaprojektował go Giuseppe Busso. Samochód zadebiutował dopiero w 1979 r., choć prace prowadzono wcześniej, ale przeszkodził w nich kryzys energetyczny. Jednostka ta była rozwijana przez dekady i znalazła się również pod maską współczesnych modeli Alfa Romeo.

Alfa Romeo na miarę XXI wieku

Na przełomie lat 90. Alfa Romeo wróciła na szczyt popularności za sprawą modeli 147, 156 i 166, które łączyły sport i elegancję. W tych dwóch ostatnich nie zabrakło mocnych wydań z napędem na 4 koła i wykorzystaniem silnika V6 Busso. W 2005 r. model 156 został zastąpiony przez 159, który był kolejnym komercyjnym sukcesem marki. Został nawet wybrany przez polską policję. Jednak niewątpliwie jednym z najciekawszych cywilnych aut włoskiego producenta była Giulia. To sportowy sedan, który odważnie rzucił rękawice BMW, Audi i Mercedesowi. W wersji Quadrifoglio silnik 2.9 generował moc 510 KM. Auto wyposażono w system Torque Vectoring, który aktywnie rozdzielał moment obrotowy między tylnymi kołami.

W 2016 r. Alfa Romeo musiała podążyć za modą, by utrzymać się na rynku. Do oferty trafił pierwszy SUV włoskiej marki - Stelvio. Zbudowano go na płycie podłogowej, z której korzysta też model Giulia. Auto zaprezentowano w Los Angeles i był to jeden ze zwiastunów powrotu włoskiej marki na amerykański rynek. Tu również pojawiła się wersja Quadrifoglio z silnikiem 2.9 o mocy 510 KM. Warto wspomnieć, że był to zmodyfikowany silnik V8 z Ferrari z uciętymi dwoma cylindrami.

Choć Alfa Romeo miała w swojej historii wiele pojazdów sportowych, to dopiero w 2008 r. pojawił się pierwszy supersamochód - 8C Competizione, który nawiązywał do tradycji nazewnictwa lat 30. i 40. Auto wypuszczono w nadwoziach coupe i roadster. Obie wersje miały silnik V8 o mocy 450 KM i napęd na tył. Wyprodukowano zaledwie 500 egzemplarzy i część z nich oficjalnie trafiła do USA. W 2011 r. producent poszedł za ciosem i pokazał model 4C z silnikiem 1.75 turbo o mocy 240 KM. W teorii to może być niewiele, ale w praktyce auto ważyło mniej niż tonę. Do jego budowy użyto aluminium i włókna węglowego.

Choć ekologia i motoryzacja to mało romantyczne połączenie, w 2022 r. do oferty trafił pierwszy samochód Alfa Romeo z napędem hybrydowym. To kompaktowy SUV Tonale, który ma napęd plug-in hybrid. Silnik benzynowy 1.3 turbo napędza oś przednią, a silnik elektryczny - tylną. Łączna moc zestawu wynosi 275 KM. W wersji elektrycznej Tonale może przejechać do 80 km w mieście lub 60 km w cyklu mieszanym.

Alfa Romeo w USA

Związek Alfa Romeo z USA jest dość burzliwy. Amerykanie mają inne podejście do motoryzacji i inne poczucie estetyki. W latach 60. i 70. europejskie kształty były w cenie, choć amerykański przemysł motoryzacyjny mocno promował swoje muscle cars. Jednak gwiazdy bardzo lubiły modele Giulia i Spider. Producent stworzył nawet jeden model specjalnie na rynek amerykański. Była to Giulietta Spider, a pomysłodawcą tego projektu był Max Hoffman, ówczesny importer. Modele z lat 80. i 90. nie cieszyły się już tak dużym zainteresowaniem, więc w 1995 r. producent wycofał się z USA. Pierwszym zwiastunem powrotu było udostępnienie amerykańskim klientom modelu 8C Competizione. Jednak oficjalny powrót nastąpił z nadejściem SUV-a Stelvio.

To sprawia, że rozważając import włoskiego auta z USA do wyboru są samochody z dwóch różnych epok. Możesz postawić na nowe modele lub na klasyki, których na amerykańskim rynku nie brakuje, a dobrze utrzymane mogą być ozdobą kolekcji lub lokatą kapitału, zwłaszcza w przypadku modelu Spider. Warto wziąć to pod uwagę, rozważając import auta z USA. Chcąc sprowadzić samochód ze Stanów Zjednoczonych, najlepiej skorzystać z usług profesjonalnego pośrednika, który znajdzie dla Ciebie odpowiednie auto, zweryfikuje ofertę i zajmie się całym procesem licytacji, importu oraz pomoże w przygotowaniach samochodu do rejestracji. Jedną z takich firm jest Bryki z Ameryki, dzięki której setki kierowców z Polski mogą cieszyć się samochodami z USA.

Może Cię zainteresować

Wszystkie artykuły

Klasyczne Mercedesy z USA. Co warto sprowadzić?

Klasyczne modele marki Mercedes-Benz cieszą się niesłabnącą popularnością na całym świecie, a ich ceny cały czas rosną. USA to spory rynek, dlatego jest tam wielu kolekcjonerów i często można kupić ciekawe samochody i jest to gra warta świeczki nawet w przypadku, gdy auto będzie wymagało odrestaurowania. Podpowiemy Ci, na które klasyczne Mercedesy warto zwrócić uwagę.

Kompletny przewodnik po akcyzie na samochody sprowadzane z USA

Akcyza na auta z USA – jak ją obliczyć? To pytanie, które zadaje sobie wiele osób. Sprowadzanie samochodów z USA to popularna praktyka ze względu na dobry stan techniczny aut, szeroki wybór modeli oraz atrakcyjne ceny. Współczesny importer musi jednak na bieżąco śledzić zmieniające się przepisy, aby nie natknąć się na nieprzyjemne niespodzianki. Jednym z kluczowych aspektów na drodze do posiadania auta zza oceanu jest właściwe rozumienie i skalkulowanie akcyzy. W tej publikacji przybliżymy, jak oblicza się akcyzę na auta z USA, w tym także akcyzę na uszkodzone auto z USA.

Jak dbać o lakier samochodu? Podpowiadamy

Każdy kierowca pragnie, by jego auto było wiecznie piękne, zadbane i czyste. Istotne jest zarówno wnętrze samochodu, jak i jego karoseria. Aby lakier był błyszczący i pozbawiony rys, należy dbać o niego przez cały rok, a w szczególności zimą, kiedy jest narażony na działanie czynników zewnętrznych, które niekorzystnie wpływają na kondycję lakieru.

Masz pytania?

Sprawdź sekcję FAQ z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania lub skontaktuj się z nami a nasi doradcy chętnie Ci pomogą.