Historia, dusza i przyszłość: dlaczego Alfa Romeo to coś więcej niż marka samochodów?
Marka Alfa Romeo to ponad 100 lat historii nietuzinkowego designu, fantazji, ciekawych technologii i sukcesów w sportach motorowych.
Włoska marka zapisała się złotymi zgłoskami w historii motoryzacji. Nowe modele kontynuują tradycję innowacji, a każdy kolejny przesuwa granice piękna i osiągów. Poznaj historię marki Alfa Romeo i najważniejsze modele oraz rozwiązania techniczne włoskiego producenta.
Alfa Romeo - historia marki i logotypu
Wszystko zaczęło się w 1909 r., kiedy Alexander Darracq założył w miejscowości Portello firmę, która początkowo sprzedawała samochody, a później produkowała je pod własną marką. Jednak Darracq szybko popadł w kłopoty finansowe i jego firma została wykupiona przez grupę przedsiębiorców z Lombardii. Wtedy pojawiła się nazwa Anonima Lombarda Fabbrica Automobili - czyli ALFA. Choć po włosku wszystko brzmi pięknie i melodyjnie, to skrót ten oznaczał po prostu "Lombardzka Fabryka Samochodów Spółka Akcyjna". Drugi człon nazwy pojawił się w 1918 r., kiedy kierownictwo objął inżynier Nicola Romeo.
W kolejnych dziesięcioleciach Alfa Romeo przechodziła z rąk do rąk. W 1938 r. wykupiła ją państwowa organizacja Instituto Riconstruzione Industriale, a w 1986 r. do gry wkroczył koncern Fiat. W styczniu 2021 r. koncern Fiat Chrysler Automobiles stał się częścią grupy Stellantis.
Warto również wspomnieć o jednej z kultowych rzeczy kojarzonych z marką Alfa Romeo - logo. Historia logotypu włoskiej marki wiąże się z historycznymi herbami Mediolanu. Czerwony krzyż na białym tle to antyczny symbol Mediolanu. Z kolei wąż połykający człowieka to nawiązanie do herbu wpływowej rodziny Visconti.
Alfa Romeo - pierwsze kroki
Już w 1911 r., jeszcze pod nazwą ALFA, marka wkroczyła do świata sportów motorowych ze swoim pierwszym modelem, który był napędzany silnikiem o mocy 24 KM. Jednak dopiero w 1914 r. pojawiła się wyścigówka z prawdziwego zdarzenia. Samochód o oznaczeniu GP1914 miał czterocylindrowy silnik z dwoma wałkami rozrządu na górze głowicy oraz czterema zaworami na cylinder. Jednak I wojna światowa pokrzyżowała wyścigowe plany producenta. Produkcja aut została wstrzymana, do firmy wszedł Nicola Romeo, a fabryka przestawiła się na produkcję dla wojska.
Okres międzywojenny
Po wojnie powrócono do produkcji samochodów za sprawą części, które zalegały w magazynach od 1915 r. W 1920 r. zmieniono nazwę na Alfa Romeo, a model Torpedo wygrał wyścig na legendarnym torze w Mugello. W 1925 r. firma zdobyła swój pierwszy tytuł mistrza świata po tym, jak sprowadziła inżyniera z Fiata, który zaprojektował bolid P2. Jednym z kierowców był sam Enzo Ferrari. W latach 30. Alfa Romeo była bliska bankructwa i została uratowana przez państwo. Wtedy firma zaczęła produkować luksusowe samochody o wysokich osiągach. Samochody były projektowane m.in. przez studio Pininfarina.
Historia sportem pisana
Po II wojnie światowej fabryka była zbombardowana, ale to nie przeszkodziło marce w powrocie na rynek. Alfa Romeo stała się jednym z pierwszych producentów w Formule 1. Model 158 Alfetta zdobył tytuły mistrzowskie w latach 1950 i 1951. To wtedy pojawił się symbol Quadrifoglio Verde, który obecnie stanowi ozdobę najmocniejszych modeli Alfa Romeo. Dopiero w 1952 r. producent rozpoczął prace nad swoim pierwszym samochodem kompaktowym dla szerszego grona klientów. Jednak model o oznaczeniu Tipo 103 nigdy nie trafił do produkcji. Zamiast tego, w 1958 r. pojawiła się Alfa Romeo 2000 - luksusowy roadster.
Lata 60. i 70. to kolejne sukcesy w sportach motorowych. Prototyp Tipo 33 święcił triumfy w seriach amerykańskich oraz w mistrzostwach świata konstruktorów. Był to również początek problemów finansowych marki Alfa Romeo. Na początku lat 80. fabryka pracowała na zaledwie 60. proc swoich możliwości. Po drodze pojawiła się kooperacja z Nissanem i chęć wykupienia przez Forda. Ostatecznie Alfa Romeo trafiła w ręce Fiata i została połączona ze swoim konkurentem - marką Lancia. Kolejne lata to wzloty i upadki, które trwają do teraz. Alfa Romeo jest traktowana jako egzotyczna marka, a Włosi dość luźno podchodzą do kwestii jakości wykonania swoich produktów i nie są w stanie przykryć tego osiągami i atrakcyjnym wyglądem. Nie można jej jednak odebrać tego, że trwale odcisnęła swój ślad w historii współczesnej motoryzacji.
Najważniejsze modele złotej ery
Pierwszym ważnym modelem marki Alfa Romeo była Giulietta. Samochód zadebiutował w 1954 r. i występował w wersjach Coupe, Spider, Sprint, Sprint Speciale, sedan, a nawet kombi. Jako pierwsze na rynek trafiło Coupe, które zaprezentowano na targach w Turynie. Pierwsze egzemplarze Giulietta Sprint produkowano ręcznie. Nadwozie pochodziło od Bertone, a Ghia dostarczała elementy wnętrza i elektrykę. Wersje Sedan i Spider zostały zaprojektowane przez studio Pininfarina. Samochód łączył praktyczność z eleganckim wyglądem i sportowymi osiągami. Pod maską pracował czterocylindrowy silnik o pojemności 1290 cm3 z aluminiowym blokiem. W najmocniejszych wersjach generował moc 100 KM.
W 1962 r. pojawiła się Alfa Romeo Giulia, która zastąpiła model Giulietta. Była jednym z pierwszych seryjnie produkowanych samochodów, które łączyły praktyczne nadwozie typu sedan, niską masę i mocny silnik. W zależności od konfiguracji auto mogło dysponować mocą nawet 110 KM przy masie od 978 do 1130 kg w stanie gotowym do jazdy. Giulietta i Giulia powróciły jeszcze w XXI w.
Innym ważnym i rozpoznawalnym modelem jest Spider, który powstał w 1966 r. Wersja Duetto wystąpiła w filmie „ Absolwent” z Dustinem Hoffmanem. To dwudrzwiowy roadster, który jest wysoko ceniony przez kolekcjonerów. Auto bazuje na modelu Giulia. Montowano w nim silniki o pojemnościach od 1300 do 2000 cm3. Za wygląd nadwozia jest odpowiedzialne studio Pininfarina. Auto po raz pierwszy pojawiło się na salonie samochodowym w Genewie. W 1971 r. powstała wersja na cześć Nikiego Laudy, który dołączył do zespołu F1 Brabham Alfa Romeo.
Ostatnim modelem, o którym warto wspomnieć, jest Alfa 6. Pod jego maskę trafił silnik V6 Busso - pierwszy widlasty motor w historii marki Alfa Romeo. Zaprojektował go Giuseppe Busso. Samochód zadebiutował dopiero w 1979 r., choć prace prowadzono wcześniej, ale przeszkodził w nich kryzys energetyczny. Jednostka ta była rozwijana przez dekady i znalazła się również pod maską współczesnych modeli Alfa Romeo.
Alfa Romeo na miarę XXI wieku
Na przełomie lat 90. Alfa Romeo wróciła na szczyt popularności za sprawą modeli 147, 156 i 166, które łączyły sport i elegancję. W tych dwóch ostatnich nie zabrakło mocnych wydań z napędem na 4 koła i wykorzystaniem silnika V6 Busso. W 2005 r. model 156 został zastąpiony przez 159, który był kolejnym komercyjnym sukcesem marki. Został nawet wybrany przez polską policję. Jednak niewątpliwie jednym z najciekawszych cywilnych aut włoskiego producenta była Giulia. To sportowy sedan, który odważnie rzucił rękawice BMW, Audi i Mercedesowi. W wersji Quadrifoglio silnik 2.9 generował moc 510 KM. Auto wyposażono w system Torque Vectoring, który aktywnie rozdzielał moment obrotowy między tylnymi kołami.
W 2016 r. Alfa Romeo musiała podążyć za modą, by utrzymać się na rynku. Do oferty trafił pierwszy SUV włoskiej marki - Stelvio. Zbudowano go na płycie podłogowej, z której korzysta też model Giulia. Auto zaprezentowano w Los Angeles i był to jeden ze zwiastunów powrotu włoskiej marki na amerykański rynek. Tu również pojawiła się wersja Quadrifoglio z silnikiem 2.9 o mocy 510 KM. Warto wspomnieć, że był to zmodyfikowany silnik V8 z Ferrari z uciętymi dwoma cylindrami.
Choć Alfa Romeo miała w swojej historii wiele pojazdów sportowych, to dopiero w 2008 r. pojawił się pierwszy supersamochód - 8C Competizione, który nawiązywał do tradycji nazewnictwa lat 30. i 40. Auto wypuszczono w nadwoziach coupe i roadster. Obie wersje miały silnik V8 o mocy 450 KM i napęd na tył. Wyprodukowano zaledwie 500 egzemplarzy i część z nich oficjalnie trafiła do USA. W 2011 r. producent poszedł za ciosem i pokazał model 4C z silnikiem 1.75 turbo o mocy 240 KM. W teorii to może być niewiele, ale w praktyce auto ważyło mniej niż tonę. Do jego budowy użyto aluminium i włókna węglowego.
Choć ekologia i motoryzacja to mało romantyczne połączenie, w 2022 r. do oferty trafił pierwszy samochód Alfa Romeo z napędem hybrydowym. To kompaktowy SUV Tonale, który ma napęd plug-in hybrid. Silnik benzynowy 1.3 turbo napędza oś przednią, a silnik elektryczny - tylną. Łączna moc zestawu wynosi 275 KM. W wersji elektrycznej Tonale może przejechać do 80 km w mieście lub 60 km w cyklu mieszanym.
Alfa Romeo w USA
Związek Alfa Romeo z USA jest dość burzliwy. Amerykanie mają inne podejście do motoryzacji i inne poczucie estetyki. W latach 60. i 70. europejskie kształty były w cenie, choć amerykański przemysł motoryzacyjny mocno promował swoje muscle cars. Jednak gwiazdy bardzo lubiły modele Giulia i Spider. Producent stworzył nawet jeden model specjalnie na rynek amerykański. Była to Giulietta Spider, a pomysłodawcą tego projektu był Max Hoffman, ówczesny importer. Modele z lat 80. i 90. nie cieszyły się już tak dużym zainteresowaniem, więc w 1995 r. producent wycofał się z USA. Pierwszym zwiastunem powrotu było udostępnienie amerykańskim klientom modelu 8C Competizione. Jednak oficjalny powrót nastąpił z nadejściem SUV-a Stelvio.
To sprawia, że rozważając import włoskiego auta z USA do wyboru są samochody z dwóch różnych epok. Możesz postawić na nowe modele lub na klasyki, których na amerykańskim rynku nie brakuje, a dobrze utrzymane mogą być ozdobą kolekcji lub lokatą kapitału, zwłaszcza w przypadku modelu Spider. Warto wziąć to pod uwagę, rozważając import auta z USA. Chcąc sprowadzić samochód ze Stanów Zjednoczonych, najlepiej skorzystać z usług profesjonalnego pośrednika, który znajdzie dla Ciebie odpowiednie auto, zweryfikuje ofertę i zajmie się całym procesem licytacji, importu oraz pomoże w przygotowaniach samochodu do rejestracji. Jedną z takich firm jest Bryki z Ameryki, dzięki której setki kierowców z Polski mogą cieszyć się samochodami z USA.