Najlepsze silniki benzynowe produkowane w USA. Bezawaryjne współczesne konstrukcje

Published:
31.10.2025

Stany Zjednoczone mają zupełnie inne podejście do motoryzacji. Silniki benzynowe są tu stawiane ponad silnikami wysokoprężnymi, a zamiast małych pojemności z turbosprężarkami mamy wolnossące silniki w układzie V.

Ze względu na mnogość konstrukcji wybór najlepszego silnika benzynowego z USA jest trudny, to współczesna amerykańska motoryzacja może się pochwalić kilkoma jednostkami, które odznaczają się ponadprzeciętną trwałością.

Dlaczego Amerykanie wolą duże silniki benzynowe?

Zanim przejdziemy do naszego przeglądu, warto przyjrzeć się temu, dlaczego Amerykanie wolą silniki benzynowe o dużej pojemności. Od samego początku amerykańskiej motoryzacji producenci stawiali na pojemność, trwałość i moment obrotowy. Wynika to z faktu, że USA to ogromny kraj z dużymi odległościami pomiędzy miastami i miasteczkami. Duże pojemności sprawiają, że silniki nie są wysilone. Małe jednostki napędowe muszą osiągać wysoką prędkość obrotową, by zapewnić odpowiednie przyspieszenie. Silniki benzynowe z USA zapewniają pełną moc w niskim zakresie obrotów. Co prawda duża pojemność oznacza odpowiednio wysokie zużycie paliwa, ale poza kryzysami paliwowymi ceny benzyny są tam niskie i stabilne.

Sama pojemność oczywiście nie wystarczy, by mówić o bezawaryjności. Druga kwestia to prostota konstrukcji, która jest kluczem do sukcesu. Dlatego inżynierowie trzymają się filozofii "Im mniej części, tym mniej problemów", dlatego projektują jednostki o prostej konstrukcji, którą w Europie uznalibyśmy za przestarzałą, ale ta odwdzięcza się bezawaryjnością i łatwą obsługą serwisową.

Wreszcie dochodzimy do punktu, dlaczego silniki benzynowe, a nie wysokoprężne. Po pierwsze, Amerykanie stawiają na komfort jazdy, a pierwsze silniki Diesla uchodzą za głośne, ciężkie i powolne. Na dodatek niskie ceny benzyny wygrywały z niskim zużyciem paliwa jednostek wysokoprężnych. Jednym z gwoździ do trumny dla wykorzystania Diesli w samochodach osobowych był silnik 5.7 V8 z lat 80. ubiegłego stulecia, który psuł się na potęgę, co ostatecznie sprawiło, że Amerykanie stracili zaufanie do stosowania Diesli w samochodach osobowych. Obecnie używa się ich tylko w ciężarówkach, autobusach i pick-upach przeznaczonych do pracy.

Najmniej awaryjne silniki benzynowe z USA

Skoro znasz już historię szorstkiej przyjaźni Amerykanów z silnikiem wysokoprężnym, czas poznać najlepsze silniki benzynowe ostatnich lat, które zostały zaprojektowane i są produkowane w USA. Jeżeli szukasz samochodu, w którym liczy się trwałość, to powinieneś poszukać modelu z jedną z poniższych jednostek napędowych.

Chrysler 3.6 Pentastar V6

Choć dla niektórych silnik V6 jest mało ekscytujący, biorąc pod uwagę fakt, że Amerykanie mają w arsenale sporo silników V8 o pojemnościach przekraczających 5, a nawet 6 litrów, to 3.6 V6 od Chryslera jest po prostu idealnym małżeństwem z rozsądku. Zadebiutował w 2010 r. i był pierwszym nowoczesnym silnikiem Chryslera. Blok i głowica zostały wykonane z aluminium. Zastosowano tu również zmienne fazy rozrządu, co przekłada się na niskie spalanie. System zmiennej długości kolektora dolotowego pozwala na dynamiczną jazdę w pełnym zakresie obrotów. Łańcuch rozrządu nie boi się intensywnej eksploatacji, choć pamiętaj, że również wymaga uwagi. W 2016 r. silnik został zaktualizowany. Ma niezależne układy zmiennych faz rozrządu dla każdego wałka rozrządu oraz nowy kolektor dolotowy i lżejsze tłoki. To pozwoliło obniżyć zużycie paliwa nawet o 8 proc. Choć jest to jednostka o niskiej awaryjności, to warto unikać egzemplarzy sprzed 2012 r., które mają hałaśliwy rozrząd.

Samochody z silnikiem 3.6 Pentastar V6

Silnik 3.6 Pentastar V6 jest montowany m.in. w następujących modelach aut:

  • Dodge Charger / Challenger (2011-2023) - choć jest tu mniej ekscytującą opcją niż V8, to na pewno tańszą w utrzymaniu i mniej bolesną podczas wizyt na stacji benzynowej, motor osiąga moc ok. 300 KM;
  • Jeep Grand Cherokee (2011-2022) - silnik połączono z napędem AWD i 8-biegowym automatem, dzięki czemu samochód wykazuje niskie spalanie na poziomie 10-11 l/100 km i przyzwoite osiągi, bo przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje ok. 7,5 s;
  • Dodge RAM 1500 (2013-2022) - występuje z napędem 4x2 lub 4x4 i 8-biegowym automatem, moc wynosi 305 KM, może przejechać ponad 400 tys. km bez remontu;
  • Chrysler Pacifica (2017-obecnie) - silnik zapewnia tu dobre osiągi i niskie koszty utrzymania, co jest istotne przy aucie rodzinnym, moc wynosi 287 KM, a jako ciekawostkę warto wspomnieć, że występuje też w wersji plug-in hybrid.

Ford 5.0 Coyote V8

W 2010 r. Ford projektował nowego Mustanga i potrzebował nowoczesnego, mocnego, ekonomicznego i trwałego silnika. Tak powstał całkowicie nowy silnik wolnossący Coyote o pojemności 5 litrów. Zastąpił przestarzałą jednostkę 4.6 Modular V8, ponieważ w dłuższej perspektywie jej dalszy rozwój był nieopłacalny. Silnik Coyote został stworzony przez zespół Ford Special Vehicle Team (SVT). Założeniem projektowym było połączenie charakteru V8 z nowoczesną konstrukcją i wysoką trwałością, by nadawał się do tuningu.

To silnik V8 o kącie rozwarcia 90 stopni. Głowice i blok zostały wykonane z aluminium. Każdy cylinder ma dwa zawory dolotowe i wydechowe, a całością steruje system zmiennych faz rozrządu, który jest osobny dla układu dolotowego i wydechowego. Konstrukcja sprawia, że przy spokojnej jeździe Coyote jest ekonomiczny i odznacza się wysoką kulturą pracy. Jeżeli jednak potrzebujesz przyspieszenia, to znajdziesz je w wyższym zakresie obrotów. Jednostki z początku produkcji mają pośredni wtrysk paliwa, a od 2018 r. wprowadzono podwójny system z bezpośrednim wtryskiem i pośrednim.

Jednostka występuje w różnych wariantach mocy, a najmocniejsza wersja generuje moc 500 KM. To także ekstraklasa jeśli chodzi o niezniszczalne silniki benzynowe, bo pomimo dużych mocy potrafi przejechać nawet 400 tys. km bez remontu. Warunkiem jest regularna wymiana oleju.

Samochody z silnikiem 5.0 Coyote V8

Silnik Coyote V8 był montowany m.in. w następujących modelach aut:

  • Ford Mustang GT (2011-2025) - w zależności od wersji moc wynosi od 412 do 486 KM, jest łączony z manualną (Mustang Bullit) lub automatyczną skrzynią biegów;
  • Ford F150 (2011-2024) - Coyote V8 trafił również pod maskę kultowego pick-upa i od razu zyskał opinię najmniej awaryjnego silnika, jaki trafił do tego samochodu, wykręcając nawet 500 tys. km bez remontu, występuje tu z napędem 4x4.

General Motors LS V8

Jeżeli zapytasz kogoś, jakie silniki benzynowe najlepsze są do swapów, to z pewnością na liście znajdzie się seria LS od General Motors. To rodzina silników V8, która powstała jeszcze w latach 90. ubiegłego stulecia. Zastąpiły wysłużone i przestarzałe jednostki Chevroleta, które produkowano i udoskonalano od 1955 r. Rodzina LS zadebiutowała w samochodzie Chevrolet Corvette C5 jako silnik o oznaczeniu LS1. 

To tzw. silniki small block. Początkowo Small Block było oznaczeniem jednostek Chevroleta, ale z czasem zaczęto tak określać wszystkie jednostki napędowe, które mają niską masę, kompaktową budowę, małe wymiary bloku i z łatwością można je stosować w różnych modelach samochodów. Niewielkie rozmiary, duża pojemność, opinia o bezawaryjności, wysoka moc i niska masa sprawiły, że nawet po wycofaniu serii LS z seryjnej produkcji, ku uciesze tunerów, General Motors nadal oferuje ten silnik jako tzw. crate engine w ramach oferty Chevrolet Performance.

Założenia konstrukcyjne dla wszystkich jednostek są wspólne. Mamy więc silniki benzynowe V8 o kącie rozwarcia 90 stopni, do tego aluminiowy lub żeliwny blok, aluminiowe głowice, sekwencyjny, elektroniczny wtrysk paliwa oraz łańcuch rozrządu. Zastosowano tu pojedynczy wałek rozrządu i hydrauliczne popychacze. Dzięki temu silniki są nie tylko trwałe i oferują świetną dynamikę, ale również odznaczają się niską masą i prostotą obsługi. Potrafią przejechać ponad 500 tys. km bez remontu.

W rodzinie LS były następujące silniki:

  • LS1 (1997-2004) - pojemność 5665 cm3, moc 345-350 KM, moment obrotowy 470 Nm;
  • LS2 (2005-2007) - pojemność 5967 cm3, moc 400 KM, moment obrotowy 542 Nm;
  • LS3 (2008-2017) - pojemność 6162 cm3, moc 430-436 KM, moment obrotowy 575 Nm;
  • LS6 (2001-2005) - pojemność 5665 cm3, moc 385 KM (2001) / 405 KM (2002-2005), moment obrotowy 540 Nm;
  • LS7 (2006-2015) - pojemność 7008 cm3, moc 505 KM, moment obrotowy 637 Nm;
  • LS9 (2009-2013) - pojemność 6162 cm3, moc 638 KM, moment obrotowy 819 Nm;
  • LSA (2009-2015) - pojemność 6162 cm3, doładowany kompresorem, moc 556-580 KM, moment obrotowy 747-754 Nm;
  • LSX (2007-obecnie) - blok wyścigowy, tuningowy, pojemność 6.2-7.4 l, modułowa konstrukcja pozwala łączyć elementy z różnych silników rodziny LS.

Samochody z silnikiem LS V8

Silniki benzynowe z rodziny LS można spotkać w następujących modelach samochodów:

  • Chevrolet Corvette - z wyróżnieniem generacji C6, gdzie występują 3 jednostki w różnych wariantach mocy, w najsłabszej wersji ma 400 KM, a w najmocniejszej Z06 - 505 KM;
  • Chevrolet Camaro SS (2010-2015) - mamy tu ciekawe połączenie silnika LS3 o mocy 426 KM, manualnej skrzyni biegów i napędu na tylną oś, co oznacza dużo dobrej i bezawaryjnej zabawy.

Podsumowanie

Duże pojemności, wysoka moc i prosta konstrukcja to amerykański sposób na sukces, co dla europejskich inżynierów jest nie do pomyślenia. Znasz już najlepsze benzynowe silniki z USA, choć z pewnością można ich wymienić jeszcze więcej. Jeżeli szukasz bezawaryjnego auta z USA, którym przejedziesz wiele tysięcy kilometrów, zamiast wydawać wiele tysięcy złotych na naprawy, to warto postawić na któryś z powyższych modeli. Oferta na amerykańskim rynku wtórnym jest spora, dlatego, jeśli interesuje Cię konkretny model, to w Bryki z Ameryki możemy zorganizować zakup i import auta z USA. Skorzystanie z usług profesjonalnego pośrednika daje Ci gwarancję tego, że transakcja przebiegnie gładko, a samochód bezpiecznie trafi do Twojego garażu i będziesz się nim cieszył przez długie lata.

It may interest you

All articles

Importing a car from the US is a complicated process?

In 2020 alone, 27,588 cars from overseas arrived in Poland (data from the Samar industry service). Therefore, the United States is one of the 5 countries that most often export their vehicles to our country. Importing an American car is complicated?

Luxury cars. Is it worth bringing them from the US?

The most luxurious car brands have been igniting the imagination of car enthusiasts around the world since the beginning of their existence. Exclusive cars are the object of desire of collectors and the object of sighs of teenagers who stick posters with them on the walls. The United States is one of the main directions of importing cars to Poland. Is it worth bringing luxury cars from there too? It has become clear that importing a car from the USA is the perfect way to get a car that will be younger, better equipped and with a more powerful engine than its counterparts in the European aftermarket. We mainly import popular cars and premium class cars to Poland. So, a frequent sight on our roads are Lexus cars from the USA, BMW and Mercedes. And what about representatives of luxury brands? What can you find in the American market? Is it a good investment?

Where and how can I buy parts for cars from the USA?

The constant interest in cars from the USA makes the search for parts for cars from the USA a common need for many car enthusiasts. Finding the right parts, however, can be a challenge. This post will help you figure out where to look for them.

Do you have any questions?

Check the FAQ section with answers to the most frequently asked questions or contact us and our advisors will be happy to help you.