Jeepy ze Stanów – cztery różne oblicza legendy off-roadu: Cherokee, Renegade, Compass i Gladiator
Samochody terenowe marki Jeep są synonimem przygody w prawdziwie amerykańskim stylu. Obecnie ta kultowa marka ma aż cztery oblicza, z których każdy wybierze coś odpowiedniego dla swoich potrzeb i budżetu. Nie zawsze będzie to 4x4 i ciężki off-road, ale zawsze masz pewność, że kupujesz jedną z popkulturowych ikon, dzięki logo Jeep. Gdzie jest produkowany? Ile kosztuje Jeep z USA? Dlaczego warto sprowadzić auta z USA?
Historia marki Jeep sięga lat 40. ubiegłego stulecia. W 1941 r. firma Willys-Overland zaczęła produkować auto terenowe Willys MB, które było przeznaczone dla wojska. Nazwa handlowa Jeep została zarejestrowana dopiero 9 lat później. Jeep - co to znaczy? Samo słowo pochodzi od skrótu GP, który jest rozwijany jako General Purpose, a więc w tym przypadku chodzi o samochody do ogólnych zastosowań. Dopiero po II wojnie światowej pojawiły się pierwsze cywilne modele marki Jeep. Kto produkuje je obecnie? Firma należy do globalnego koncernu Stellantis, więc niektóre samochody Jeep, jak np. Renegade powstają głównie we Włoszech, skąd są importowane do USA.
Jeep Grand Cherokee - ikona komfortu i wytrzymałości
Jeep Cherokee pojawił się w 1974 r. jako mniejszy brat modelu Wagoneer, a Jeep Grand Cherokee dołączył do oferty dopiero w 1992 r. i można powiedzieć, że jest następcą Grand Wagoneer. Przez chwilę oba samochody były produkowane równolegle, ale ostatecznie produkcja tego drugiego zakończyła się w 1994 r. Pod koniec lat 90. w Polsce można było zaobserwować prawdziwy wysyp egzemplarzy tego auta, które stało się synonimem prestiżu i luksusu. Znakomita większość samochodów była importowana ze Stanów Zjednoczonych.
Obecnie Grand Cherokee to przede wszystkim luksusowy SUV, który oczywiście może wjechać w trudny teren, ale ma też mocne wersje drogowe. Tu warto wspomnieć o wariancie Trackhawk. To najszybszy seryjnie produkowany SUV. Pod jego maską pracuje silnik 6.2 V8 Hellcat o mocy aż 707 KM. Pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu w czasie zaledwie 3,7 s. Auto było produkowane do 2021 r. Z zewnątrz wyróżnia się agresywnym, sportowym wyglądem. Zawieszenie zostało obniżone o 2,5 cm w porównaniu do standardowych wersji modelu Grand Cherokee. To sprawia, że prześwit zmniejszył się do 20,6 cm. Ma też felgi 20" z oponami Pirelli P Zero. Napęd 4x4 jest dodatkowo wyposażony w system Launch Control, który zapewni Ci idealny start spod świateł.
Najbardziej luksusową jest wersja Summit Reserve. Lista wyposażenia ma objętość książki telefonicznej i znajdują się tu m.in. najwyższej jakości skóra Palermo, fotele przednie z regulacją elektryczną, pamięcią, masażem, podgrzewaniem i wentylacją, czterostrefowa klimatyzacja, drewniane wykończenie, kamera Off-Road TrailCam i noktowizor, prześwit regulowany do 27,7 cm, akustyczne szyby, napęd 4x4 Quadra Drive II z elektronicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, a głębokość brodzenia wynosi do 61 cm.
Ile kosztuje Jeep Grand Cherokee z USA? Ceny za auta z rocznika 2021, a więc początku produkcji najnowszej generacji, z silnikiem 3.6 zaczynają się od ok. 150 tys. zł po wszystkich opłatach. Samochody sprowadzane z USA są oczywiście tańsze niż te z europejskiego rynku wtórnego i przy tym również lepiej wyposażone.
Jeep Cherokee z USA był obecny w ofercie do 2023 r. i stanowi bardziej kompaktową alternatywę dla modelu Grand Cherokee. Najchętniej sprowadzany wariant silnikowy to 3.2 V6. Auto powstawało na płycie podłogowej opracowanej przez Chryslera i Fiata, która posłużyła też do produkcji modeli Dodge Dart i Alfa Romeo Giulietta. Najbardziej przygodowa wersja to Trailhawk Trail Rated, która ma zwiększony prześwit.
Jeep Renegade - przygoda w miejskim wydaniu
Model Renegade powstał już za panowania koncernu Stellantis. Jego nazwa nawiązuje do wersji wyposażenia modelu Willys CJ. Konstrukcja jest oparta na płycie podłogowej Fiata 500L, a produkcja odbywa się we Włoszech, skąd auta trafiają do USA. Producent oferuje tu dwa silniki - 2.4 Tigershark o mocy 180 KM oraz turbodoładowany 1.3 o mocy 177 KM. W latach 2014-2018 oferowano też silnik 1.4 turbo o mocy 160 KM. Auta z USA kosztują ok. 80 tys. zł za egzemplarze z 2022 r. Jeep Renegade zniknął z amerykańskiego rynku w 2023 r., bo nie został tam tak doceniony jak w Europie.
Wybór jest trudny, bo z jednej strony mamy ekonomiczny i dynamiczny silnik 1.3, a z drugiej - przyjazny dla instalacji LPG i mocniejszy motor 2.4. Najbogatsza i najbardziej luksusowa wersja to Limited, która ma m.in. skórzaną tapicerkę, podgrzewane przednie fotele i kierownicę, automatyczną klimatyzację dwustrefową oraz system multimedialny Uconnect 4C z ekranem 8,4". Samochód był też dostępny w ograniczonej ilości jako hybryda, ale Amerykanie nie połknęli ekologicznego haczyka.
Jeep Compass - sztuka kompromisów
Jeep Compass jest modelem, który lawiruje pomiędzy światem crossoverów i SUV-ów. To coś pomiędzy modelami Renegade i Cherokee. Model zadebiutował w 2006 r. jako crossover i z czasem upodobniono go wyglądem do modeli Cherokee i Grand Cherokee. Ostatnia generacja została zaprezentowana w 2016 r. i jest zbudowana na bazie przedłużonej płyty podłogowej Fiata 500X. Do 2022 r. Jeep z USA był dostępny z silnikiem 2.4. W 2023 r. wycofano go ze sprzedaży na rzecz turbodoładowanego 2.0 o mocy 200 KM. Silnik 2.0 jest nowocześniejszy, bardziej dynamiczny i ekonomiczny, a przy tym w USA występuje tylko z napędem 4x4. Od 2025 r. na rynku jest trzecia generacja modelu i choć klienci w Stanach Zjednoczonych mogą kupić auto z napędem hybrydowym, to wiodącą opcją pozostaje wspomniany 2.0 z turbodoładowaniem.
Najbogatsze wersje wyposażenia to Limited i High Altitude, które mają wiele luksusowych udogodnień, a także system wyboru pracy napędu. Mają skórzaną tapicerkę, zaawansowane systemy bezpieczeństwa (np. kamera 360, adaptacyjny tempomat, asystent parkowania ParkSense) i elementy stylistyczne, które od razu zdradzają ich miejski charakter. Dla miłośników jazdy w terenie przewidziano wersję Trailhawk, która ma m.in. podwyższony prześwit z 20,3 do 22,1 cm, czerwone haki holownicze, koła 17" z terenowymi oponami, osłony podwozia i układu napędowego, głębokość brodzenia zwiększoną do 48 cm, doatkowy tryb pracy napędu - Rock, a także system Jeep Active Drive Low z niskim przełożeniem 20:1.
Ceny samochodów sprowadzanych z USA po opłatach zaczynają się od ok. 100 tys. zł za egzemplarze z rocznika 2022. Najwięcej ofert dotyczy wersji Limited.
Jeep Gladiator - kiedy Jeep Wrangler to za mało
Kompaktowy Jeep Wrangler od zawsze stanowił nawiązanie do pierwotnych założeń samochodów Willys. Ma niewielkie rozmiary i jest nastawiony głównie na jazdę w trudnym terenie. Jeżeli jednak potrzebujesz przewieźć coś naprawdę dużego, to z pomocą przychodzi Jeep Gladiator. Po raz pierwszy nazwa pojawiła się w 1962 r. i odnosiła się do samochodu typu pick-up. Jednak wtedy producent nie miał aż takiej fantazji, żeby był to pick-up z naciskiem na jazdę w terenie.
Zaprezentowany w 2018 Jeep Gladiator to znacznie odważniejszy projekt. Powstał na bazie IV generacji modelu Wrangler. Ma od niego dłuższe nadwozie i większy rozstaw osi. Długość ponad 5,5 m sprawia, że jest jednym z najdłuższych pick-upów na rynku. Pomimo nieco innego charakteru, producent pozostawił możliwość demontażu dachu i drzwi. Prześwit wynosi 25,3 cm, a głębokość brodzenia to aż 76 cm.
Topowa wersja to Rubicon X, która ma skórzaną tapicerkę, podgrzewane i wentylowane przednie fotele z regulacją elektryczną w 12 kierunkach, podgrzewaną kierownicę i inne udogodnienia. Jednocześnie posiada napęd 4x4 Rock-Track z przełożeniem 4:1, blokady Tru-Lok na przód i tył, system Selec-Trac (tryby Auto, Snow, Mud, Rock, Sand) oraz osłony podwozia. Druga ciekawa wersja to Mojave X z zawieszeniem Fox 2,5", blokadą tylnego mechanizmu różnicowego w trybie 4-High do szybkiej jazdy w terenie oraz tryb Off-Road+ zoptymalizowany pod szybką jazdę w piaszczystym terenie. Jak sama nazwa wskazuje, auto służy do szybkiego pokonywania pustyni.
Ceny egzemplarzy modelu Gladiator z USA zaczynają się od ok. 140 tys. zł za egzemplarze z rocznika 2021. Ze względu na swoją specyfikę auto nie cieszy się w Polsce zbyt dużą popularnością. Stanowi jednak dobry wybór dla tych, którzy chcą się pokazać lub przewieźć coś dużego w trudnym terenie.
Jeep z USA - jak kupić?
Zakup samochodu Jeep z USA nie różni się od zakupu innych aut ze Stanów Zjednoczonych. Ofert należy szukać głównie w dużych serwisach aukcyjnych. Ze względu na charakter niektórych modeli i wersji, obok standardowego raportu CARFAX lub Autocheck warto skorzystać z możliwości sprawdzenia stanu technicznego przez firmę zewnętrzną. Taka inwestycja pomoże uchronić się przed zakupem nadmiernie eksploatowanego egzemplarza. Najlepiej skorzystać z pomocy pośrednika, który wyszuka pojazd, sprawdzi go i zorganizuje import auta z USA do Polski. Jedną z takich firm jest Bryki z Ameryki, gdzie specjaliści zajmą się każdym etapem sprowadzenia samochodu. Pomogą też przy opłatach celnych oraz skarbowych, a także przygotowaniu samochodu do rejestracji i spełniania wymagań technicznych określonych przez polskie przepisy.
Podsumowanie
Jeep to ikoniczna amerykańska marka, która ma w swojej ofercie wiele ciekawych modeli. Choć kojarzy się przede wszystkim z Wranglerem, Cherokee i Grand Cherokee, to nie należy zapominać również o innych opcjach, w tym także o miejskim modelu Renegade. Dzięki temu każdy może mieć namiastkę amerykańskiego snu i przygody w wydaniu dopasowanym do potrzeb oraz możliwości portfela. Samochody Jeep z USA są bardziej opłacalne w zakupie niż ich odpowiedniki z europejskiego rynku wtórnego, a to za sprawą niższych cen nowych egzemplarzy w amerykańskich salonach, połączonych z bogatszym wyposażeniem i mocniejszymi silnikami. Jeśli chcesz poznać smak przygody, to nie ma lepszego sposobu niż zakup samochodu marki Jeep z USA!