Jakie są różnice między amerykańskim i japońskim rynkiem motoryzacyjnym?
Stany Zjednoczone i Japonia są w ostatnich latach najchętniej wybieranymi kierunkami przez osoby chcące sprowadzić samochód spoza terytorium Unii Europejskiej. Japońska motoryzacja i rynek motoryzacyjny w USA to dwa zupełnie inne światy ze względu na różne profile klientów, a także przez to, jakie samochody sprowadzamy z USA, a jakie z Japonii. Dlatego w tym artykule przyjrzymy się, co lubią Amerykanie, a co Japończycy i kiedy warto rozejrzeć się za autem na amerykańskim rynku motoryzacyjnym, a kiedy lepiej postawić na auta z Japonii.
Choć import samochodów osobowych z krajów będących poza Unią Europejską wiąże się z dodatkowymi formalnościami i opłatami, to wiele osób jest skłonnych to zaakceptować, zwłaszcza jeśli chodzi o takie kierunki jak USA i Japonia. Samochody sprowadzane z tych krajów to już stały widok w ofertach publikowanych w serwisach ogłoszeniowych.
Kultura motoryzacyjna i preferencje klientów w USA
Stany Zjednoczone to ogromny kraj, który ma bardzo chłonny rynek motoryzacyjny. Klienci oczekują, że amerykańskie auta sprzedawane w salonach będą miały mocne silniki, bogate wyposażenie i dobrą cenę. Duży przemysł samochodowy i bezpardonowa konkurencja sprawia, że salony chętnie oferują więcej za mniej. Dlatego bazowe wersje modeli aut dostępnych w USA i Europie znacząco różnią się wyposażeniem. Korzystają na tym nie tylko osoby, które kupują nowe auto, ale również klienci szukający auta używanego.
Duża sprzedaż nowych aut przekłada się na ogromne rozmiary rynku wtórnego i ponownie mamy do czynienia z sytuacją, że konkurencyjność prowadzi do niskich cen. Z USA najczęściej sprowadzamy samochody uszkodzone, są to popularne modele amerykańskich i europejskich marek, które nawet po doliczeniu kosztów naprawy warto importować zza oceanu. Spory rynek części sprawia, że koszty eksploatacji samochodu w specyfikacji amerykańskiej są akceptowalne. W USA jest duży wybór SUV-ów, pick-upów oraz sedanów.
W stronę USA kierują się również ci, którym marzy się muscle car. Amerykańskie marki samochodów słyną z produkcji tego typu aut, dlatego Stany Zjednoczone to najlepszy kierunek dla tych, którzy marzą o takim samochodzie. Mowa tu nie tylko o zabytkach, z których słynie amerykańska motoryzacja, ale również najnowszych generacjach najbardziej rozpoznawalnych aut takich, jak Chevrolet Corvette, Dodge Charger, Dodge Challenger, Ford Mustang itp. Jeżeli weźmiemy jeszcze pod uwagę rynek części zamiennych do tych aut, to okazuje się, że można je tanio i bezproblemowo odrestaurować i eksploatować.
Stany Zjednoczone to ogromny kraj, więc musisz się liczyć z tym, że samochody z USA mogą mieć wysokie przebiegi. Często są to jednak mile nakręcone na drogach szybkiego ruchu, dlatego rzadko się zdarza, by silnik i inne komponenty były w związku z tym nadmiernie wysilone. W Polsce nadal pokutuje jednak to, że auto powinno mieć możliwie najniższy przebieg i to właśnie ilość pokonanych kilometrów ma dawać podstawy do wyrobienia sobie opinii o stanie technicznym pojazdu.
Kultura motoryzacyjna i preferencje klientów w Japonii
Motoryzacja w Japonii prezentuje nieco inne podejście do projektowania aut. Silniki wcale nie muszą być duże, ale za to samochód powinien być wyposażony w najnowsze technologie, doskonale się prowadzić i zapewniać niezawodność w każdych warunkach. Właśnie dlatego wielu Europejczyków wzdycha do japońskich aut sportowych. Japońskie marki samochodów mają na koncie wiele ciekawych modeli jak np. Toyota Supra MK IV, Mazda RX-7, Honda NSX, Nissan Skyline GT-R itp. Te i inne japońskie samochody zyskały status kultowych, a niektóre przedarły się również do popkultury. To o tyle ciekawe, że do zakończenia II wojny światowej japoński przemysł samochodowy właściwie nie istniał. Wiele obecnie znanych marek zajmowało się np. produkcją maszyn tkackich, a później słynęło z produkcji sportowych samochodów, które wyznaczały trendy w branży.
Jednak największą popularnością cieszą się samochody luksusowych marek z Europy. Mercedes-AMG, BMW M, Ferrari, Lamborghini, Rolls-Royce, Bentley, Porsche - te i inne auta z Japonii są chętnie sprowadzane do Europy. Dlaczego tak się dzieje? Zamożni Japończycy kupują auta europejskie, z kierownicą po lewej stronie, a do tego często zamawiają opcje, które są niedostępne dla klientów w Europie lub konfigurują auto w taki sposób, by nie dało się trafić na drugi identyczny egzemplarz. Jeżeli połączymy tę wyjątkowość z niemal pedantycznym podejściem do dbania o idealny stan techniczny oraz niskimi przebiegami, to otrzymujemy przepis na raj dla kolekcjonerów i wymagających klientów. Takie auta są wysoko cenione na rynku europejskim.
Niewątpliwym plusem w przypadku Japonii jest fakt, że auta mają niskie przebiegi. Japonia to niewielki kraj, który ma doskonale rozwiniętą sieć transportu publicznego. W niektórych miastach funkcjonują duże strefy wyłączone z ruchu kołowego lub przeznaczone tylko dla ruchu tzw. kei cars. To wszystko sprawia, że nawet zamożni Japończycy rzadko korzystają ze swoich aut. W Japonii funkcjonuje też bardzo restrykcyjny system badań technicznych, które może przejść tylko auto, będące w doskonałym i oryginalnym stanie. Wszelkie nieautoryzowane przeróbki lub większe uchybienia powodują brak zaliczenia surowego i drogiego testu.
Jak kupuje się samochody używane w USA i Japonii?
Samochody importowane z USA i Japonii przeważnie są kupowane na aukcjach. Jednak oba kraje prezentują różne podejście do obsługi transakcji. W Stanach Zjednoczonych zakupy może zrobić praktycznie każdy, a domy aukcyjne są otwarte również dla klientów indywidualnych. To oznacza, że możesz samodzielnie wyszukać samochód, zweryfikować jego historię, zamówić dodatkowe badanie techniczne wraz ze szczegółowym raportem, a nawet wykupić usługę przewiezienia auta do portu po wygranej licytacji.
Jeśli chodzi o auta z Japonii, na sprzedaż trafiają oczywiście niemal same perełki, a domy aukcyjne najchętniej handlują z profesjonalnymi pośrednikami. Dzięki temu mają większe szanse na to, że po wygranej licytacji auto faktycznie zostanie od nich wykupione, a potencjalny nowy właściciel może liczyć na to, że pośrednik zorganizuje wszystko za niego.
Jeżeli chcesz sprowadzić samochód z Japonii i szukasz sprawdzonego pośrednika, to najlepszym wyborem jest firma Sakura Motors, która działa w branży od lat. Wieloletnie doświadczenie sprawia, że Twoje pieniądze i motoryzacyjne marzenia będą w dobrych rękach. Jeszcze przed pierwszym kontaktem możesz zapoznać się z draftem umowy pośrednictwa, co świadczy o wysokim poziomie transparentności. Jeżeli nie wiesz, jakie konkretnie auto chcesz kupić, specjaliści z Sakura Motors pomogą Ci dokonać właściwego wyboru na podstawie preferencji i budżetu.
Z usług pośrednika możesz skorzystać również przy zakupie samochodu ze Stanów Zjednoczonych. Tu prężnie działa firma Bryki z Ameryki, która doskonale porusza się na amerykańskim rynku motoryzacyjnym. Dzięki temu sprowadzi dla Ciebie wymarzone auto niezależnie od tego, czy szukasz rodzinnego SUV-a, czy amerykańskiego klasyka z potężnym V8 pod maską. Usługi pośredników pozwalają oszczędzić czas i pieniądze. Dzięki nim masz pewność, że w Twoim garażu stanie dokładnie taki samochód, o jakim marzysz.
Przygotowanie samochodu do rejestracji - podobieństwa i różnice
Ważnym aspektem przy zakupie samochodu jest konieczność przygotowania go do tego, by spełniał przepisy obowiązujące w Polsce oraz na terenie Unii Europejskiej. W przypadku aut z USA przeważnie zmiany ograniczają się do oświetlenia (reflektory, kierunkowskazy) oraz zmiany licznika z mil na kilometry. Należy wspomnieć o rzeczach, które nie są obowiązkowe, a które warto zrobić. Mowa o usłudze strojenia radia lub wymiany na europejskie (jeśli jest taka możliwość), by wykorzystać pełnię możliwości swojego samochodu, a także o wymianie lusterek ze sferycznych na asferyczne. Starsze samochody produkowane w USA mogą też różnić się np. kształtem zderzaków, oc wynika z przepisów federalnych, ale nie jest konieczna ich wymiana.
W przypadku samochodów z Japonii sytuacja jest o tyle ciekawa, że znakomita większość ma kierownicę po lewej stronie. Przekładka co prawda nie jest już w Polsce wymagana, ale jednak zawsze warto ją zrobić, by móc łatwiej poruszać się po drogach. Przeważnie dostosowanie auta z Japonii do polskich przepisów ogranicza się do wymiany reflektorów ze sferycznych na asferyczne, a jeżeli dany model nie był oferowany w Europie, to do przeróbki świateł, która odbywa się z użyciem specjalnej folii. Warto też wymienić nawigację, ponieważ japoński system nie będzie działał w Europie oraz przestroić lub zmienić radio.
Jak widzisz, w obu przypadkach kwestia przygotowania samochodu do rejestracji jest bardzo podobna. Trzeba się jednak liczyć z tym, że niektóre innowacyjne technologie nie mają europejskich odpowiedników i są przeznaczone tylko na rynek amerykański lub japoński. Wyjątki stanowią samochody rejestrowane jako zabytkowe, ponieważ w ich przypadku nie trzeba wprowadzać żadnych przeróbek. Wystarczy uzyskać odpowiedni status pojazdu.
Dlaczego warto skorzystać z usług pośrednika przy imporcie auta?
Niezależnie od tego, czy interesuje Cię zakup auta z USA, czy marzy Ci się jakiś egzotyk z kraju kwitnącej wiśni, to taka decyzja zawsze powoduje nerwy i przyspieszone bicie serca. Dla Polaków samochód to nadal coś więcej niż środek transportu i to niezależnie od stanu ich konta bankowego. Profesjonalny pośrednik doskonale wie, jak znaleźć odpowiednie auto, wygrać licytację, bezpiecznie sprowadzić pojazd do Europy. Potrafi też odpowiednio zoptymalizować koszty, bo musisz wiedzieć, że nie zawsze kraj z najniższym podatkiem VAT oznacza, że import auta będzie tani. Jeżeli trafisz na kolejkę w składzie celnym, a auto zaliczy przymusowy postój, to zapłacisz za każdą dobę parkowania.
Czym różni się sprowadzenie auta z USA i sprowadzenie auta z Japonii?
Wiesz już, że japońskie domy aukcyjne pracują przede wszystkim z profesjonalnymi firmami, podczas gdy w USA każdy może wziąć udział w licytacji. Systemy aukcyjne obu krajów mają też różne podejście do opisywania i weryfikowania stanu sprzedawanych pojazdów. Przykład? W USA oferty często zawierają jedynie zdjęcia, przebieg, informację o tym, czy da się uruchomić silnik danego auta oraz ewentualnie rodzaj szkody. Żeby dowiedzieć się czegoś więcej, trzeba wykupić jeden z płatnych raportów (np. Carfax) lub zamówić inspekcję wykonywaną przez firmę zewnętrzną.
W Japonii sytuacja wygląda nieco inaczej. W przypadku historii auta konieczne będzie zamówienie raportu, ale jeśli chodzi o ocenę jego stanu technicznego, to jest zdecydowanie dokładniejsza. Japończycy mają swój system ocen, w którym określają stan auta z zewnątrz i w środku oraz pod kątem mechanicznym. To sprawia, że przeważnie nie ma konieczności zamawiania dodatkowych oględzin firmy zewnętrznej.
Podsumowanie
Wiesz już, jak działa rynek motoryzacyjny w USA, a jakie są oczekiwania klientów w Japonii. Ze Stanów Zjednoczonych importuje się przede wszystkim samochody popularne, które często służą jako jedyne auto w rodzinie i mają zapewnić jej mobilność niskim kosztem. W przypadku Japonii sprowadzane są głównie drogie i egzotyczne samochody, które są w idealnym stanie i mają niski przebieg. To oznacza, że każdy może wybrać odpowiedni dla siebie kierunek i cieszyć się wymarzonym samochodem, niezależnie od oczekiwań i grubości portfela.
W obu przypadkach najlepiej skorzystać z usług sprawdzonego pośrednika, który zadba o bezpieczeństwo i płynność transakcji tak, byś jak najszybciej mógł cieszyć się swoim samochodem z USA lub Japonii. Ta dodatkowa inwestycja pomoże Ci uniknąć stresu, który towarzyszy załatwianiu formalności i zaoszczędzi sporo czasu.