Ile kosztuje samochód elektryczny?

Opublikowano:
2.6.2025

Sprzedaż aut elektrycznych z miesiąca na miesiąc rośnie. Dlatego postanowiliśmy sprawdzić, ile kosztuje jazda samochodem elektrycznym i jego zakup w porównaniu do analogicznych modeli z silnikiem spalinowym. Dowiesz się też, ile kosztuje samochód elektryczny, jeśli zdecydujesz się na sprowadzenie go ze Stanów Zjednoczonych.

W 2019 r. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego uruchomił licznik elektromobilności, w którym podaje statystyki dotyczące rejestracji samochodów elektrycznych. Według tego raportu, do końca 2025 r. na polskim rynku zarejestrowano 90 817 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Cały czas rozwija się również sieć ładowania. Na koniec kwietnia 2025 r. funkcjonowały 9524 ogólnodostępne punkty ładowania, z czego 32 proc. stanowiły szybkie ładowarki DC.

Cena samochodu elektrycznego kontra auta spalinowe

Pierwszy krok to zakup samochodu elektrycznego. Najtańszy samochód elektryczny to Dacia Spring w wersji Essential, którego cena zaczyna się od 76 900 zł. W Polsce działa kolejna edycja programu dopłat do nowych samochodów elektrycznych. Tym razem program nazywa się NaszEauto. Można liczyć na bonus w wysokości nawet do 40 tys. zł. 

Ustawodawcy zrobili ukłon w stronę klientów, dopuszczając nowe formy finansowania. Tak oto do programu kwalifikują się też samochody wzięte w ramach wynajmu długoterminowego. W przypadku osób fizycznych maksymalna cena samochodu wynosi 225 tys. zł netto. Taki sam limit obowiązuje dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Teraz czas na sprawdzenie, co będzie droższe w zakupie - samochód elektryczny, czy samochód spalinowy. Pod lupę bierzemy Tesla Model S i porównujemy z BMW serii 5 i Mercedesem klasy E. Sytuacja wygląda następująco:

  • samochód elektryczny - cena Tesla Model S na polskim rynku startuje od 441 990 zł;
  • samochód spalinowy - najtańszy Mercedes klasy E kosztuje 284 300 zł, a najtańsze BMW serii 5 - 280 000 zł.

Samochód elektryczny kontra spalinowy - koszty użytkowania

Choć elektryczne samochody są często droższe w zakupie, to z uśrednionych danych wynika, że nadrabiają to kosztami utrzymania. Miesięczny koszt utrzymania samochodu elektrycznego jest niższy pod każdym względem.

Ubezpieczenie OC

Zaczniemy od obowiązkowego ubezpieczenia OC. Choć wysokość składki jest zależna od takich czynników, jak marka i model samochodu, pojemność i moc silnika, miasto zamieszkania i wiek kierowcy, jego stan cywilny i dotychczasowa historia ubezpieczenia, to w sieci można znaleźć uśrednione ceny składek.

Na przykład operator porównywarki Mubi podaje następujące informacje na temat średniej składki:

  • samochód elektryczny - 592 zł;
  • samochód z silnikiem benzynowym - 844 zł;
  • samochód z silnikiem Diesla - 854 zł.

Podano tu również informacje na temat składki OC dla samochodów Tesla Model 3 i BMW serii 3 z silnikiem o poj. 1998 cm3. Założono, że właściciel ma 42 lata, mieszka w Warszawie, ma prawo jazdy od 20 lat, ubezpiecza samochody co najmniej od 10 lat, w ciągu ostatnich 4 lat miał jedną szkodę, auto ma przebieg 60 tys. km i jest parkowane w garażu. Koszt składki jest następujący:

  • Tesla - od 574 do 1892 zł;
  • BMW - od 797 do 2153 zł.

Serwis gwarancyjny

Kolejna ważna kwestia to serwis gwarancyjny samochodu lub po prostu przeglądy wykonywane zgodnie z książką serwisową. Tu ponownie weźmiemy samochód elektryczny i porównamy z autem spalinowym podobnej klasy:

  • Hyundai Ioniq 5 - przegląd co 30 tys. km lub co 2 lata, cena - ok. 700 zł;
  • Kia Sportage 1.6 T-GDI - przegląd co 15 tys. km lub co rok, cena - ok. 1200 zł.

Ostateczna cena przeglądu jest uzależniona od faktycznego zużycia podzespołów samochodu. Silnik elektryczny nie ma zbyt wielu elementów, które należałoby serwisować, dlatego interwały serwisowe są większe, a koszty serwisu - mniejsze. Auta spalinowe mają niższy limit przejechanych kilometrów, ponieważ wymagają wymiany płynów eksploatacyjnych wraz z filtrami, może też zdarzyć się wymiana rozrządu, wydmuchana uszczelka pod głowicą, konieczność przeprowadzenia regulacji zaworów itp.

Koszt ładowania samochodu elektrycznego

Ostatnia kwestia, która składa się na koszty utrzymania to ładowanie samochodu. Dlatego teraz sprawdzimy, ile kosztuje 100 km elektrykiem, a ile trzeba zapłacić za paliwo.

Koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym będzie się różnił w zależności od tego, w jaki sposób zamierzasz go ładować. Przy ładowaniu w domowych warunkach, korzystając z taryfy G11, zapłacisz 1,1 zł za kWh. Na szybkiej ładowarce koszt 1 kWh wynosi ok. 2,6 zł. Zakładamy, że samochód potrzebuje 18 kWh energii na 100 km. To oznacza, że koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym wyniesie 19,8 zł przy ładowaniu w domu i 46,8 zł przy korzystaniu z szybkiej ładowarki.

Koszt przejechania 100 km samochodem benzynowym będzie oczywiście nieznacznie wyższy. Według danych z serwisu E-Petrol na dzień 26 maja 2025 r. średnia cena litra benzyny Pb95 to 6,8 zł. Przyjmujemy, że nasze auto z silnikiem benzynowym spala 7,5 l na 100 km. To oznacza, że koszt przejechania 100 km wyniesie 51 zł.

Miesięczny koszt utrzymania samochodu elektrycznego

Teraz czas na podsumowanie wszystkich kosztów. Założymy, że miesięcznie przejeżdżasz 1,5 tys. km i ładujesz samochód głównie w domu.

Volkswagen ID.4 Pro Performance będzie kosztował miesięcznie ok. 405 zł przy założeniu, że za energię zapłacisz 308,55 zł (18,7 kWh / 100 km), OC wyniesie ok. 60 zł miesięcznie, a serwis to ok. 35-45 zł miesięcznie. Volkswagen Tiguan 1.5 TSI będzie kosztował miesięcznie ok. 930 zł przy założeniu, że za paliwo zapłacisz 754,8 zł (7,4 l / 100 km), OC wyniesie ok. 75 zł miesięcznie, serwis to ok. 100 zł miesięcznie.

W przypadku Renault Megane E-Tech EV60 miesięczny koszt wyniesie ok. 360 zł przy założeniu, że za energię zapłacisz 272,25 zł (16,5 kWh / 100 km), OC wyniesie ok. 55 zł miesięcznie, a serwis to ok. 30 zł miesięcznie. Renault Austral 1.3 TCe będzie kosztować miesięcznie ok. 854 zł przy założeniu, że za paliwo zapłacisz 693,6 zł (6,8 l / 100 km), OC wyniesie ok. 70 zł miesięcznie, a serwis to ok. 90 zł miesięcznie.

Używany samochód elektryczny z USA - koszty zakupu

Elektryczne auta z USA, a zwłaszcza Tesla, zapoczątkowały boom na elektryki na polskim rynku. Później sprawy potoczyły się lawinowo, a marka Elona Muska urosła do miana lidera. Dopiero później dołączyli do niej pozostali producenci. Choć Tesla jest już oficjalnie obecna w Polsce, to nadal wielu wybiera import auta z USA. Dlatego porównamy koszty takiego przedsięwzięcia z zakupem samochodu z silnikiem spalinowym. 

  • Tesla Model 3 kupiona w USA za 30 tys. USD - cło: 3 tys. USD (10 proc.), akcyza: 0 proc., VAT: 6930 USD (import przez Holandię, 21 proc. VAT);
  • BMW 330i kupione w USA za 30 tys. USD - cło: 3 tys. USD (10 proc.), akcyza: ok. 6138 USD (18,6 proc. dla silnika pow. 2000 cm3), VAT: ok. 8219 USD (import przez Holandię, 21 proc. VAT).

Oczywiście zastosowaliśmy tu pewne uproszczenia, ale pomimo tego nietrudno zorientować się, że koszt sprowadzenia samochodu elektrycznego z USA będzie niższy. Wynika to z faktu, że od elektryków nie jest naliczana akcyza. To właśnie dlatego Tesla z USA cieszy się tak dużą popularnością. Jedynym minusem takiego zakupu jest to, że nie można skorzystać z rządowego programu dopłat, ale np. w przypadku Tesla Model S i tak nie byłoby to możliwe.

Zakup samochodu elektrycznego z USA - na co zwrócić uwagę?

Jeżeli chcesz kupić używany samochód elektryczny, to powinieneś zachować taką samą czujność, jak w przypadku zakupu samochodu z silnikiem spalinowym. Różnica jest jednak taka, że w przypadku elektryka należy sprawdzić stan baterii, a więc jej pozostałą pojemność oraz dotychczasową liczbę cykli ładowania. Samochody z USA często są uszkodzone, więc ważne, żeby podzespoły napędu elektrycznego były sprawne, dotyczy to w szczególności baterii. Pod koniec 2024 r. portal Auto Świat podawał, że nowy akumulator do Tesla Model S kosztuje ok. 80 tys. zł dla baterii o poj. 85 kWh.

Podsumowanie

Jak widzisz, choć koszt zakupu samochodu elektrycznego nie należy do najniższych, to w ogólnym rozrachunku pojazdy elektryczne nadrabiają wysoką cenę niskimi kosztami utrzymania. Kierowcy mogą też liczyć na wiele bonusów, a wśród nich należy wymienić np. obowiązujący w Polsce do 2026 r. przepis, który pozwala na jazdę elektrykami po pasach dla autobusów. W wielu sklepach, centrach handlowych, hotelach i biurowcach możesz liczyć na obecność stacji ładowania. Dzięki temu możesz iść na zakupy i w międzyczasie uzupełnić stan akumulatora. Coraz więcej miast ma też strefy ograniczonego wjazdu dla samochodów z silnikami spalinowymi. Niektóre kraje stosują także preferencyjne ceny za winiety autostradowe dla posiadaczy aut elektrycznych. To wszystko sprawia, że zakup samochodu elektrycznego jest korzystny na wielu płaszczyznach. 

Warto też pomyśleć o zakupie używanego auta elektrycznego z USA. Jego cena będzie znacznie niższa niż w przypadku analogicznych aut z europejskiego rynku wtórnego. Tu warto skorzystać z pomocy profesjonalnego pośrednika, który nie tylko przeprowadzi Cię przez cały proces, ale przede wszystkim pomoże uniknąć auta, które będzie miało np. uszkodzoną baterię.

Może Cię zainteresować

Wszystkie artykuły

Koszt Naprawy Auta z USA. Czy ciężko naprawić samochody ze Stanów w Polsce?

Kupno auta ze Stanów to przeważnie nie lada gratka dla fanów amerykańskiej motoryzacji. Jednak przed ostatecznym zakupem zawsze należy podzielić się zdjęciami oraz parametrami samochodu z profesjonalnym mechanikiem. Ten wykona wstępną wycenę, ale też wyrazi swoją opinię na temat stanu pojazdu. Musimy pamiętać, że najważniejszym elementem jest wymiana czy naprawa części.

Czym różnią się auta ze Stanów Zjednoczonych od europejskich?

Sprowadzając auto z USA, warto wiedzieć, że amerykańskie samochody często różnią się od swoich europejskich odpowiedników. Wynika to po części z kwestii przepisów, ale również z wygody producentów. Na czym polegają te różnice? Co należy wymienić w amerykańskich samochodach, żeby móc zarejestrować je w Polsce?

Koszty sprowadzenia auta z USA. Ile kosztuje sprowadzenie auta z Ameryki?

Rozważasz import swojego wymarzonego samochodu z Ameryki, ale martwią Cię koszty sprowadzenia auta z USA? Przed podjęciem decyzji o udziale w licytacji warto zorientować się w obowiązujących opłatach. Należą do nich m.in. opłaty transportowe, akcyza, cło i podatek VAT. Choć lista jest długa, nie oznacza to, że sprowadzenie auta z USA jest nieopłacalne. Ceny samochodów zza oceanu są naprawdę atrakcyjne w stosunku do rynku europejskiego, a w ostatecznym rozrachunku przedsięwzięcie jest korzystne finansowo. Jeśli zastanawiasz się nad importem pojazdu ze Stanów Zjednoczonych, koniecznie przeczytaj nasz artykuł – wyjaśniamy w nim, jak dokładnie wyglądają koszty importu auta z USA.

Masz pytania?

Sprawdź sekcję FAQ z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania lub skontaktuj się z nami a nasi doradcy chętnie Ci pomogą.